RECEPTINSAMLING 24: Smoothietips

Det här är inte ett recept direkt, utan mer ett tips som Samuel gav mig i veckan.

Jag har alltid bananer som bas i mina smoothies som jag gör ibland. Det ger mig två problem.

1. Jag dricker smoothies väldigt oregelbundet så när jag väl vill ha det brukar bananerna jag köpt antingen vara bruna, eller så har jag inga hemma (och poängen med smoothies är ju att det ska vara enkelt, så vem orkar springa till affären för det?)
2. Jag tycker egentligen en hel banan är lite för mycket i en smoothie då jag vill ha massa andra saker i också. Antingen får jag slänga lite av bananen innan, eller så får jag slänga resterna av den mixade smoothien som inte får plats i glaset.

Lösningen: Frysa in bananer i små bitar! Det håller längre så jag kan bunkra upp och alltid ha hemma, vilket löser problem 1. Jag kan lägga i hur många portionspåsar jag vill, så jag behöver aldrig slänga utan kan ta tillvara på hela bananen, vilket löser problem 2.

Som pluspoäng så gör det smoothien lite extra kall och god med banan från frysen (har man en dålig mixer, så tar man bara ut bananbitarna innan så det går att mixa ordentligt)!

I min standardsmoothie har jag banan, ägg, mjölk, frysta blåbär, frysta hallon och lite proteinpulver. Är typ allt nyttigt. Antioxidanter (som är bra mot cancer), kolhydrater, fett och mycket protein. Bäst!