RECEPTINSAMLING 39: Spenatsoppa

Vilken matlagarglädje jag kände idag när jag skulle göra kvällsmat. Jag fick ett infall och ville göra spenatsoppa. Jag har aldrig gjort det innan och har nog aldrig egentligen ätit det innan heller faktiskt, men det ville jag ha. Så jag tog hjälp av lite olika recept på nätet och det slutade såhär, jättegott!


Spenatsoppa 2-3 port
250 g spenat
1/2 gul lök
2 msk olivolja
1 1/2 grönsaksbuljongtärning
7 dl vatten
1 1/2 dl grädde
Salt, peppar, persilja

Bryn lök och spenat i en kastrull med olivolja. Häll i buljong och vatten och låt koka i några minuter. Häll i grädde och skjud i några minuter till. Krydda. Servera med ett kokt ägg och en oopsie.

Ibland när jag har lust så kan jag gå in och googla på livsmedel bara för att läsa vad de innehåller för näringsämnen och vad de bidrar till i min kropp. Här är en länk till en artikel som pekar ut alla fördelar med spenat - hur sugen blir man inte på att äta det då liksom? 

#1 - - ella:

Gott!! 😊