BILDBOMB: Fjällvandring i Jämtland

Här kommer ett mega-inlägg med några av de bilder jag inte publicerat under dagarna. Samt en liten recap kring vad vi faktiskt har gjort. 
 
Vi åkte upp i landet för exakt en vecka sedan, torsdag. Som jag berättat så stannade vi till på Diner 45.
Vårt första nattstopp var på Orsa camping. När vi kom fram gick vi ner till vattnet, August och pappa badade medan jag och mamma fotograferade Teo i solnedgången innan vi gick åter till vår lilla stuga för att grilla korv.
Vi bokade upp oss på kvällen för bowling. Jag var helt slut efter dagens resa och funderade nästan på att banga, men det var tur jag inte gjorde det. Jag vann nämligen (kan säga att pappa har vunnit varenda bowlingmatch i hela mitt liv och jag har legat sist eller näst sist i familjen varje gång så det här var stort!).
Dag två vaknade vi upp och bilade oss uppåt i landet. Som jag nämnt så mötte vi upp Sveas familj på fika och sedan åkte vi och såg Tännforsens vattenfall vilket är det största vattenfallet i Sverige.
Sedan fikade vi. Alla mina mellanmål under hela veckan bestod av antingen nötter, baby bel-ost, ölkorv, kokt ägg eller 85% choklad. Så otroligt trött på samtliga just nu.
På kvällen kom vi fram till fjällstationen Storulvån, ca en timmas bilväg från Åre där vi morgonen efter startade vår vandring. Vi vägde in våra väskor innan vi gick iväg. Min var lättast på 6kg medan pappas och Augusts var tyngst på 24kg vardera, hehe.
Vädret var fantastiskt fint och förvånansvärt varmt de första timmarna av vandringen. Vilopauser.
Sista timman, de sista 3km i uppförsbacke, började det hällregna och blåsa snorkallt så vi avslutade inte på topp direkt men fram till Sylarna kom vi i alla fall. Där fick vi bo i en separat byggnad eftersom vi behövde hundrum. Det fanns ingen toalett eller egentligen någonting mer än sängar där så vi fick gå fram och tillbaka från huvudbyggnaden stup i kvarten. Då kunde det hända att man stötte på en sån här ren som gick och betade mellan stugorna, till synes helt oberörd av människorna som passerade.
Fjärde dagen, andra dagen på Sylarna, var jag helt slut efter gårdagens vandring att jag aldrig riktigt hittade motivationen till att gå någon vidare dagstur. Jag var mest grinig hela tiden. Blåsten, kylan och dimman gjorde ju inte direkt saken bättre. 
Jag och August vände därför relativt fort och jag spenderade resten av dagen inne i fjällstugan med sudoku och kaffe. Här nere är Sylarna en bit bakom August.
Femte och sista vandringsdagen skulle vi hemåt igen. Solen sken nästan hela vägen trots att det var ganska bitigt kallt. Trötta och glada kom vi fram till Storulvån igen och tog ett dopp i en fjällsjö, drack ett glas vin och spelade yatzy innan sovdags.
Sedan har jag nog uppdaterat om vad som hände sedan. Det har, som jag sa förut, varit en fin semester. Jag är så glad att jag orkade med. Jag går fortfarande och klurar på om fjällvandring är något för mig eller inte. Där ute, när solen skiner och sikten är klar så känns det fantastiskt givande och inger ett lugn i kroppen, men frågan är ifall det verkligen räcker för att väga upp alla de stunder när vädret är skit, maten är enformig och resan dit är lång. Jag får klura på det. I alla fall, skön semester - men också skönt att vara hemma.
#1 - - Cecilia :

Vilka underbara bilder!!