Fortsatt behandling

Ibland tror jag att jag har greppat exakt hur jag reagerar i alla situationer, att jag känner mig själv så väl. Men så blir jag förvånad ibland. Som idag, när jag fick samtal från min läkare som berättade om hur min fortsatta behandlingsplan ser ut. Den är massiv och antagligen blir det den tuffaste hittills (jag kommer till det snart). Men istället för att känna mig nere så kände jag mig spontant lättad och peppad? Otroligt motsägelsefulla känslor egentligen. Jag har gått och mått så dåligt det senaste och haft sådan ångest över att jag tror att de inte kommer hitta någonting som funkar att det nu när det finns en plan bara känns skönt. Märkligt. Det känns självklart fortfarande skittråkigt men ångesten släppte lite. Eller så kanske det bara är för stunden, vem vet.

Men till planen då. Jag ska börja med cellgifter (vilket var väntat). Lokal strålbehandling är eventuellt aktuell lite senare likväl som att operera bort den senaste förändringen i lungan, men för att starta med så är det cellgifter som gäller. För att försöka stoppa och förhindra att nya metastaser sprider sig (ungefär som att man försöker sig på en lösning som ska ta hand om det stora problemet med spridningsrisken istället för att tillfälligt ta tag i de lokala metastaserna en för en). 

Min första behandling kommer starta  den 30e januari och behandlingarna kommer att vara 5 dagar i rad, var tredje vecka. Men på plussidan så tar varje behandling inte så mycket mer än 30 minuter. Det är 3 cellgifter som kommer användas. En som jag har haft tidigare, ett nytt cellgift och en ny antikroppsbehandling (villet tydligen är en lite mer målinriktad behandling vad jag förstått efter en snabb googling). 

Jag kommer ha 2-3 behandlingsperioder och sedan göra en ny röntgen. Beroende på vad som skett (eller inte skett) med metastasen i lungan, så lägger man upp det utefter det. Om det visar sig ha effekt (minskning, eller åtminstone ingen ökning) så lär jag få mellan 6-9 behandlingstillfällen till.

Ja, jösses. Har försökt få med det mesta på basic svenska för att ni som inte alls är involverade i "cancervärlden" ska förstå. Men det här är alltså massivt. Men, nu kör vi. Nu ska jag googla på cellgifterna och förbereda mig.

#1 - - Gua:

Bara på det och visa att det är du som bestämmer💕

Svar: Tack för pepp!
Agnes

#2 - - Anonym:

Tips på blomkålsriset är att du kan steka i kokosfett istället för olja :) spelar såklart ingen roll men kan va kul att variera :)
Kram till dej

Svar: Oh, tack för tips! Kan vara kul att variera ja!
Agnes

#3 - - Carro:

En maffig behandlingsplan men som jag själv försöker intala mig ibland " ont ska med ont bedrivas och fint ska fint ha (i detta fall framtid/liv)". Kämpa!

Svar: Det där "ont ska med ont bedrivas" har vi också haft som mantra sedan start. Det är ju sant!
Agnes