Hur går det egentligen med kosten?

Nu har jag ätit cancerhämmande/LCHF-kost i drygt fem månader och det känns bra. Jag har ändrat lite längs vägen i och med att jag lär mig mer och mer men detta har varit mitt huvudfokus:


1. Ta bort allt socker
2. Ta bort alla "dåliga" kolhydrater (pasta, vitt bröd, mjöl, ris mm) och minska ner på även "bra" kolhydratsrika livsmedel (potatis, morötter, bönor mm) och istället öka på med nyttiga fetter
3. Minska ner på rött kött
4. Minska ner på mejeriprodukter
5. Sluta dricka alkohol
6. Boosta med näringsrika grönsaker
7. Hålla mitt dagliga kaloriintag på minst 1980 kcal (vilket är uträknat ska vara den mängd jag behöver för att öka ca ett halvt kilo i vikt i veckan).

Egentligen är det väl bara en av de punkterna som jag brutalt misslyckats med, och det är alkoholbiten. Det känns verkligen som ett misslyckande, men å andra sidan tycker jag att jag har hittat en ok mellanväg där då jag helt tagit bort de sockerrikaste alkoholhaltiga dryckerna (cider, drinkar) och endast dricker öl och vin med <3g socker/l. 

Socker i form av bakverk, dricka, snacks eller liknande har jag helt uteslutit. Har inte ätit något av det alls. Däremot kan jag ibland ta en ruta 80% choklad (pga bra med fett+kakao), en klick kaviar eller likande som innehåller socker men till en sådan liten mängd att jag anser den som försumbar.

De dåliga kolhydraterna har jag också vart duktig med att ta bort. Ätit pasta en gång, åt en kebabrulle med tortillas i lördags osv. Under mina cellgifter när magen krånglade så blev det en del potatis pga det var snällt för magen. Här har jag gått in med inställningen att jag undviker så fort jag kan men är alternativet att äta något med kolhydrater eller att inte någonting alls (ex som när jag var på rehablägret och de endast serverade macka när vi kom fram och det inte fanns något annat alternativ just då) så äter jag det. 

När de gäller rött kött så är det nästan aldrig jag äter det hemma. Det enda jag ibland kan äta är köttfärs. Jag äter inga processade köttprodukter som korv, skinka eller bacon heller. Om jag är på restaurang eller är bortbjuden så kan det ibland bli rött kött pga alternativen är mindre. 

Mejeriprodukter skulle jag inte säga att jag minskat på, men det är framförallt för att jag ska försöka vända min negativa viktkurva och öka i vikt. Mejerier innehåller generellt mycket fett och protein som gör det lättare att samla på sig kalorier. Men tanken är att minska ner när jag väl nått en stabilare vikt.

Grönsaker har jag aldrig ätit så mycket som nu. Framförallt mycket spenat, broccoli och gurka.

Kaloriintaget har gått upp och ner. Oftast håller jag det men ibland (som när jag mått dåligt vid behandlingarna) så har det faktiskt varit svårt. 

Så hur mår jag egentligen? Märker jag någon skillnad?
Anledningen till att jag började med detta var ju för att hämma tumörväxten. Hur detta har gått går inte att utvärdera ännu (eller kanske någonsin?). Tumören har inte växt och det har inte kommit nya, men om det beror på kosten, cellgifterna eller slumpen är omöjligt att säga.

Men det har har känt är att min blodsockernivå är så mycket jämnare än innan. Jag var typiskt en sådan som blev grinig om jag inte fick mat inom fyra timmar och vars humör kunde gå upp och ner otroligt fort. Jag känner mig betydligt mer stabil där än innan.

Sen jag slutade med sockret så har jag upptäckt mycket mer smak i all mat. Jag tycker t ex mjölk, grädde, banan och keso är JÄTTEsött. Det är ju fruktos och laktos i de livsmedlen så det är ju inget konstigt egentligen men när jag åt mer glukos så uppfattade jag aldrig sötman i dessa livsmedel. 

Jag har börjat dricka betydligt mer kaffe. Varje gång jag efter maten blev sötsugen så ersatte jag det med en kopp kaffe då de gav liknande effekt. Detta har utvecklat ett slags kaffeberoende som kanske inte är helt bra, men det känns ändå rätt kontrollerbart för tillfället. Haha.

Långt inlägg, och kanske inte jätteintressant för de flesta. Men jag vill dels ha det inpräntat för mig själv för att kunna gå tillbaks och minnas men även tänker jag att det kanske finns någon där ute som läser som är intresserade av liknande kost! 

#1 - - Anonym:

Sånna här inlägg är väldigt intressanta 👍🏻👍🏻

Svar: Kul att du tycker det! 😄
Agnes

#2 - - Caroline :

Håller med ovanstående! 👍🏼😃

Svar: 😄😄👍🏽
Agnes