RECEPTINSAMLING 43: Vegetarisk LCHF-pizza med ostbotten

Först tänkte jag börja med att erkänna att igår åt jag min första riktiga pizza på 6,5 månad. Jag var bakis och trött och köpte helt enkelt en kebabpizza. Det var gott. Inte så mycket mer. Nu var det gjort liksom. 


Så idag så kände jag för att testa ett LCHF-recept på pizza och helt ärligt (jag säger inte de här nu bara) så blev det godare. Trots att jag brände den, haha. Så här är det - testa!

Ingredienser 2 port:
130 g riven ost (jag använde gouda)
2 msk Philadelphia
1.8 dl mandelmjöl
1 tsk äppelcidervinäger
1 ägg
Salt
lite olivolja

Topping:
Tomatpuré
En halv burk champinjoner
~20g riven ost (gouda)
oregano
timjan
grillkrydda

Sätt ugnen på 225 grader. Smält den rivna osten och philadelphian i en kastrull. Rör om tills de smält ihop och tillsätt då övriga ingredienser. Häll lite olivolja i handen och tryck ut degen på en plåt med bakplåtspapper. Pricka med gaffel och grädda i ca 10 min (den ska bli gyllenbrun). Lägg på ett tunt lager tomatsås, övrig topping och avsluta med kryddorna. Sätt in i ugnen i ytterligare ca 12 min (i originalreceptet stod de 15-20 min, jag hade 12 men lite högre upp i ugnen så den brändes. Kika alltså efter tills den ser bra ut!)

#1 - - Jennifer J:

Älskar dina recepttips! Och bilder på maten, dock är det ju bara du som får en pizzatalrik att se nyttig ut 👌😆

Svar: hahah! den inte bara ser nyttig ut - den är det också! 😉😉
Agnes