Fysisk och mental träning

Idag har jag definitivt känt att jag är på bättringsvägen. Började dagen med en 5 km skogspromenad med mamma, pappa och Teo vid Skidstugan. Slängde ihop en kycklingsallad till lunch och så har jag nu suttit i nästan 2 timmar med Näringslära-boken och pluggat. 


Det är så intressant, men otroligt komplicerat. Jag har alltid haft svårt för natur-ämnena. När jag läste de i grundskolan, när jag läste naturvetenskapligt basår efter gymnasiet, och nu. Min hjärna har svårt att greppa det här med molekyler, näringsämnen och atomer. När jag tänker "glukos" så tänker jag på en sockerbit. När jag tänker på grundämnet "järn" så tänker jag på en klump med metall. Det är därför så svårt att greppa det här med reaktioner i kroppen. Det finns ju liksom inga järnklumpar eller sockerbitar som exploderar där inne direkt, men det är så jag ser det i mitt huvud, och därför är det otroligt svårt att förstå helheten. Jag får googla på vart tredje ord i boken för att förstå meningarna och försöka greppa sammanhanget. Då är jag ändå bara på grundnivån hittills. 

Men det är intressant! Jag vill lära mig det här. Kosten har blivit så himla viktig och en så stor, intressant del i mitt liv att jag vill läsa på. Känner mig helt hjärntrött nu efter dessa timmar (inte så konstigt, cellgifterna påverkar ju även det), så nu ska jag snart ut på promenad med Lina för att rensa hjärnan. Jag varvar med fysisk och mental träning denna lediga dag. Rehabilitering.