RECEPTINSAMLING 48: Fett-bars

Sista passet på Torp igår var faktiskt fruktansvärt. Vi var överkörda i princip hela passet. Jag jobbade från 14-23 med endast en halvtimmasrast vid 15.30. Det kom till en punkt när jag var så nära att börja gråta av stress. Jag brukar sällan bli stressad på jobbet. Det är oftast mycket att göra, men det är skillnad på att ha mycket att göra och att vara stressad. Men stressad var jag igår. Men vi klarade oss igenom den dagen också. 


Därför trodde jag att jag skulle vara en zombie idag mer eller mindre. Men jag känner tydligen inte min kropp så väl som jag ibland tror. Jag har varit rätt så pigg hela dagen. Har fått mycket gjort. Åkt och handlat och lagat bottenlös broccolipaj och en ny sats "fett-bars". Har dessutom hunnit med att spela sims. Ikväll ska jag köra yoga och sedan ska jag jobba natten. Sen är jag ledig i två dagar!

Recept på fett-bars:
50g valnötter
50g hasselnötter
50g riven kokos
50g pumpakärnor
50g solrosfrön
50g linfrön
50g sesamfrön
6 msk kokosolja
2 ägg
1 tsk vaniljpulver (inte samma som vaniljsocker!)
2 tsk kanel
2 tsk kakao
lite salt
100 g 85%-ig choklad

Sätt ugnen på 175 grader. Hacka alla nötter och fröer och lägg i en bunke. Blanda ihop med resten av ingredienserna förutom chokladen. Tryck ut smeten på en ugnsplåt med bakplåtspapper. Justera kanterna och platta ihop med hjälp av en slickepott. Sätt in i ugnen i ca 15-20 min. Låt svalna i några minuter innan du delar med en vass kniv. Jag tyckte de blev lagom med ca 24 bitar. Låt svalna helt på plåten. Smält sedan chokladen i en kastrull och smeta på barsen med en slickepott. Förvara dem inlindade i folie i en big pack-glasslåda i frysen och ta fram vid behov.