Bästa (och enda) böckerna jag läste 2017

Jag har haft lite som mål sedan det senaste året att försöka läsa mer böcker. Jag älskade det som liten, kunde verkligen fastna i böcker och läsa i flera timmar och glömma bort omvärlden en stund. Nu är det ofta som tv-serier eller Instagram tar över istället. Men, här är en rangordnad lista på de bästa böckerna jag läste 2017! Det var också de enda böckerna jag läste ut. Jag påbörjade många fler men av olika anledningar har jag inte orkat, hunnit eller brytt mig om att läsa ut dem. Men here we go:
 
1. Ett litet liv - Hanya Yanagihara
"Berättelsen om de fyra vännerna JB, Malcolm, Willem och Jude och deras liv i New York spänner över flera decennier och växlar mellan mörker och ljus. Genom åren prövas deras vänskap, men det som håller dem samman är alltid Jude - Jude St Francis, som förblir en gåta även för dem som står honom närmast.

Jude är framgångsrik advokat med ett traumatiskt förflutet som präglar hela hans liv på ett oåterkalleligt sätt. Som kontrast till hans mörka uppväxt står vänskapen till framför allt skådespelaren Willem, vars trofasthet och kärlek håller honom vid liv. Genom åren kommer Jude att slitas mellan självföraktet som styr hans tillvaro och kärleken han inte kan tillåta sig." - Bokus
 
En riktig tegelsten till bok (trots att jag läste i pocketformat) fylld av tragik. Jag fastnade väldigt för denna boken. Jag har läst många recensioner om den som säger att "läs inte denna om du inte vill må dåligt", men jag kände snarare "om du mår dåligt, läs denna" för den är så svart att ens egna tillvaro känns lite lättare på något märkligt sätt. Tyckte boken var otroligt fin mitt i allt det mörka. Man levde sig verkligen in och fick en slags relation med karaktärerna som satte sig fast. 
 
2. Sanning och Skvaller - Curtis Sittenfield
"Mr Darcy, Chip Bingley och hela familjen Bennet har fått uppdaterade roller i denna nyskapande tolkning som flyttat Jane Austens engelska drama till ett nutida USA.
Liz skriver för ett livsstilsmagasin och bor tillsammans med sin yogande syster Jane i New York. Men när deras far får hälsoproblem återvänder de till barndomshemmet i Cincinnati, och finner det stora Tudor-huset förfallet, och resten av familjen i en förvirrad röra. De yngsta systrarna Kitty och Lydia bryr sig mer om sina CrossFit-pass och Paleo-dieter än att skaffa jobb, och mellansystern Mary håller som bäst på med sin tredje magisterexamen och lämnar knappt sitt rum, med undantag för de mystiska tisdagsutflykterna som hon inte vill diskutera med någon. Mrs Bennet är lika neurotisk och påfrestande som alltid och försöker desperat hitta en lämplig giftaskandidat till Jane, vars fyrtioårsdag är i snabbt annalkande.
Så gör Chip Bingley, den nyinflyttade snygge läkaren som varit med i senaste säsongen av dokusåpan Singel söker kärleken, entré. Chip fattar genast tycke för Jane, medan Liz inte alls finner kirurgen Fitzwilliam Darcy lika charmerande. Spelet kan börja." - Bokus