Jag har haft lite som mål sedan det senaste året att försöka läsa mer böcker. Jag älskade det som liten, kunde verkligen fastna i böcker och läsa i flera timmar och glömma bort omvärlden en stund. Nu är det ofta som tv-serier eller Instagram tar över istället. Men, här är en rangordnad lista på de bästa böckerna jag läste 2017! Det var också de enda böckerna jag läste ut. Jag påbörjade många fler men av olika anledningar har jag inte orkat, hunnit eller brytt mig om att läsa ut dem. Men here we go:
1. Ett litet liv - Hanya Yanagihara
"Berättelsen om de fyra vännerna JB, Malcolm, Willem och Jude och deras liv i New York spänner över flera decennier och växlar mellan mörker och ljus. Genom åren prövas deras vänskap, men det som håller dem samman är alltid Jude - Jude St Francis, som förblir en gåta även för dem som står honom närmast.
Jude är framgångsrik advokat med ett traumatiskt förflutet som präglar hela hans liv på ett oåterkalleligt sätt. Som kontrast till hans mörka uppväxt står vänskapen till framför allt skådespelaren Willem, vars trofasthet och kärlek håller honom vid liv. Genom åren kommer Jude att slitas mellan självföraktet som styr hans tillvaro och kärleken han inte kan tillåta sig." - Bokus
En riktig tegelsten till bok (trots att jag läste i pocketformat) fylld av tragik. Jag fastnade väldigt för denna boken. Jag har läst många recensioner om den som säger att "läs inte denna om du inte vill må dåligt", men jag kände snarare "om du mår dåligt, läs denna" för den är så svart att ens egna tillvaro känns lite lättare på något märkligt sätt. Tyckte boken var otroligt fin mitt i allt det mörka. Man levde sig verkligen in och fick en slags relation med karaktärerna som satte sig fast.
2. Sanning och Skvaller - Curtis Sittenfield
"Mr Darcy, Chip Bingley och hela familjen Bennet har fått uppdaterade roller i denna nyskapande tolkning som flyttat Jane Austens engelska drama till ett nutida USA.Liz skriver för ett livsstilsmagasin och bor tillsammans med sin yogande syster Jane i New York. Men när deras far får hälsoproblem återvänder de till barndomshemmet i Cincinnati, och finner det stora Tudor-huset förfallet, och resten av familjen i en förvirrad röra. De yngsta systrarna Kitty och Lydia bryr sig mer om sina CrossFit-pass och Paleo-dieter än att skaffa jobb, och mellansystern Mary håller som bäst på med sin tredje magisterexamen och lämnar knappt sitt rum, med undantag för de mystiska tisdagsutflykterna som hon inte vill diskutera med någon. Mrs Bennet är lika neurotisk och påfrestande som alltid och försöker desperat hitta en lämplig giftaskandidat till Jane, vars fyrtioårsdag är i snabbt annalkande.Så gör Chip Bingley, den nyinflyttade snygge läkaren som varit med i senaste säsongen av dokusåpan Singel söker kärleken, entré. Chip fattar genast tycke för Jane, medan Liz inte alls finner kirurgen Fitzwilliam Darcy lika charmerande. Spelet kan börja." - Bokus
Som ett sort Jane Austen-fan (särskilt boken "Stolthet och Fördom" som denna bok är baserad på) älskade jag denna uppdatering av klassikern. Chic lit böcker är inte något jag är ett stort fan av egentligen, men just eftersom jag kände igen historien så var denna bok så rolig att läsa. Jag sträckläste den på tre dagar i Australien. Karaktärernas nya jobb och vanor i denna boken känns som trovärdiga uppdateringar från originalet och jag inbillar mig att det jag skrattade åt i denna boken var sådant som dåtidens människor skrattade åt i originalet (som en själv kanske inte riktigt förstod det roliga i).
3. Kriget har inget kvinnligt ansikte - Svetlana Aleksijevitj
"De var piloter, stridsvagnsförare, spanare och prickskyttar kvinnorna som stred i Röda armén, sida vid sida med männen. De var också sjukvårdarna som bar de sårade ut ur stridszonen. Men till skillnad från männen betraktades de efter kriget inte som hjältar, utan bemöttes med misstänksamhet och inte sällan med förakt. Så de teg. Tills journalisten och författaren Svetlana Aleksijevitj fyrtio år senare började söka upp dem på fabrikerna och i hemmen och bad dem berätta sin historia." - Bokus
En tjock bok med många korta och några lite längre, berättalser från kriget. Det var otroligt intressant att läsa och jag lärde mig så mycket men det jag tyckte var bäst med boken är hur den framställde krigets kvinnor. Precis som litteraturen och alla krigsfilmer jag någonsin sett där männen i krig alltid framställs som hjältar, så skildras här modiga, handlingskraftiga kvinnor som inte backar för att försvara sitt land. Sen kan man tycka vad man vill om krig och krigslust, men det jag tar med mig från boken är den kämparglöd som utrstrålar ur alla berättalser.
4. Vardagsmakt (och Härskartekniker) - Elaine Eksvärd
"Härskarteknik handlar inte bara om män som förtrycker kvinnor eller chefer som missbrukar sin makt. Tvärtom är det något som vi alla, oavsett kön, ålder och position, använder mot varandra. Problemet är att de flesta inte vet om det. Här får vi hjälp att sätta fingret på när och hur det sker." - Om Härskartekniker på Bokus
"Vill du lära dig när tystnad ger mer inflytande än det talade ordet? Kunna genomskåda personer som på enkla sätt får dig att göra som de vill? Och vill du att andra inte bara ska lyssna på dig, utan också göra som du vill?
Makt handlar inte om tillfälligheter, det finns strategier som ökar din makt över andra och som ger dig kontroll över din vardag. Här får du lära dig dem. För många är makt ett fult ord, men samtidigt ett önskvärt fenomen. Många vill ha den, men få är öppna med att de strävar efter den. Men skäms inte för att du vill ha makt - du måste inte bli en diktator eller behandla folk illa för att de ska göra som du vill. Det är inget fel med makt, så länge den hamnar i rätt händer. I Elaine Eksvärds tidigare succé Härskarteknik presenterades en ful väg till makt. I Vardagsmakt får du tio nya maktstrategier som kommer ta dig dit du vill." - Ur Vardagsmakt på Bokus
Jag som alltid tyckt att psykologi och sociologi är intressant fann ganska naturligt även retorik intressant. Båda böckerna är lättlästa och roliga, med många exempel från det vardagliga livet. Mindre tips om hur man talar framför en folksamling, mer tips om hur man bör agera i samtal för att framstå som trovärdig och värd att lyssna på, samt hur man upptäcker maktmissbrukare. Mycket igenkänningssituationer beskrivs och jag plöjde igenom böckerna snabbt båda två. I år har jag börjat läsa även "Snacka snyggt" av samma författare.
5. Flickorna - Emma Cline
"Det är i parken som Evie får syn på flickorna, en grupp med långa trassliga hår och smutsiga klänningar. De rotar i soporna efter mat och har något vilt över sig, men verkar samtidigt fria. När Evie några dagar senare möter en av dem, Suzanne, får hon följa med till en ranch där den karismatiske Russell lever med sin »storfamilj«, unga kvinnor som verkar göra vad som helst för honom. Evie dras in i Russells trollkrets. Först när hon är för långt in för att kunna backa förstår hon att det som håller på att hända är någonting fruktansvärt, något som kommer att sluta med död.Den 27-åriga Emma Clines romandebut är en av de senaste årens stora litterära händelser. 35 länder köpte på kort tid rättig heterna. Romanen bygger löst på historien om Charles Manson och de mord som han fick sina kvinnliga följare att begå i slutet av 60-talet." - Bokus
Även denna bok läste jag ut på några få dagar i Australien. Språket var fängslande. Faschinerad av den riktiga historien som boken baseras löst på så började jag googla kring Charles Manson och hans sekt. Tyvärr tyckte jag att boken slutade alldeles för abrupt. Jag hade velat veta så mycket mer. Hela boken skildrades ut Evies perspektiv, en utomstående som bara hängde med sekten under en begränsad period. Det var frustrerande, det var så mycket mer man ville ha svar på men aldrig fick. Jag antar att det ger rätt bra betyg om man blir så frustrerad över att vilja veta mer å andra sidan.
6. Allt som blir kvar - Sandra Beijer
"Mitt under brinnande juli gör Matildas pojkvän slut. Kvar är hon, i en öde lägenhet. Vem är hon, utan honom? Matilda måste fylla tomrummet och bästa vännen Miron tar henne under sina vingar. Han lovar att bedöva smärtan med nya äventyr. Tillsammans ska de rida ut sorgen, explodera i natten. Men hur långt kan man egentligen gå och vilka är Mirons verkliga motiv? Och när vet man om man mår bättre eller inte längre känner något alls? En mästerlig skildring av den vilsenhet som kan uppstå i gränslandet mellan ungdom och vuxenhet." - Bokus
Älskar i princip allt Sandra Beijer gör, följer hennes blogg slaviskt. Hennes första bok, Det handlar om dig, tyckte jag var jättebra. Gillar hennes språk som är väldigt lättläst men ändå träffsäkert. Denna bok förstod jag mig inte alls riktigt på dock. Jag tyckte den var ganska rörig, visserligen med några fina små ögonblick. Det tog mig nästan två tredjedelar av boken att inse att huvudpersonen förmodligen rökte på hela tiden och det var därför som boken skildrades så märkligt. Det fick mig inte riktigt att bli mer positivt inställd till boken tyvärr. Men språket är fint och konversationerna och situationerna i boken känns väldigt "på riktigt" och aktuellt jämfört med många andra böcker.
7. Gånglåt - Elin Olofsson
"Den kända sångerskan och låtskrivaren Sonia "Salida" Sallström åker till sin gamla släktgård i Gärningsberg i Jämtland för att skriva sin självbiografi. Med sig har hon Harpan, sin unge assistent, som hon lovat en sommar i paradiset. På gården väntar Gun-Britt, Sonias syster, som driver servering och loppis och tycker att hela världen borde skärpa sig. Inte minst Sonia. Där finns också Jenny, Gun-Britts dotter, som lovat hjälpa sin moster med boken men som hela tiden sneglar oroligt mot stugan uppe vid berget. Dessutom finns det björn på trakten, som gräver i gårdagens sopor. Det blir en sommar av lust och olust, i takt och otakt till tidens egen gånglåt." - Bokus
En ganska tunn bok där det under hela bokens gång i princip inte händer någonting, och det kanske var just det som jag tyckte var så skönt. Det finns ingen direkt huvudperson, det finns ingen direkt handling och tempot går långsamt. Men det var tillfredsställande att läsa ändå. Som att vila huvudet lite, komma in i en värld där tiden är lite lugn. Föreställde mig även sceneriet ungefär exakt som Dalskog på bondgården där min farmor bor. Idylliskt och där tiden går långsamt. Förvåndsvärt bra för att vara så händelselös.
8. Min fantastiska väninna - Elena Ferrante
"I centrum av berättelsen finns relationen mellan de två flickorna Elena och Lila, som vi får följa från barndom till sena tonår. Deras vänskap är stark, passionerad och ofta smärtsam. Över tid skiftar status och makt och deras blick på varandra. Elena och Lilas värld är fattig, våldsam och farlig. En stark makthierarki råder i kvarteren, här styr familj, lojaliteter, pengar och kön. I bakgrunden finns camorrans förgreningar, en mörk skugga. Staten är frånvarande. Här råder den starkes rätt och längst ner i hierarkin finns kvinnorna." - Aftonbladet
Jag kämpade igenom den här boken litegran. Inte för att den egentligen var särskilt dålig, men jag hade svårt att förstå den. Det var många paralleller som jag hade svårt att förstå och, trots att jag läste den på svenska, många ord jag inte förstod. Händelserna utspelar sig i femtiotalets Neapel, i en tid och på en plats som jag inte har någonting gemensamt med vilket kanske förklarar min svårighet med att förstå den. Det jag gillade bäst med boken var hur Elena liksom beskriver sig själv utifrån sin vänskap med Lila och hur Lila omedvetet styr hela hennes liv. Det var faschinerande att läsa. Boken är den första i en trilogi, men jag har tyvärr svårt att se att jag skulle köpa fortsättningarna trots att jag kanske skulle vara intresserad av att veta hur det hela slutar.
Upptäckte när jag skrivit klart inlägget att alla böcker jag läst ut i år har haft kvinnliga författare. Sammanträffande? I think not. Jag föredrar nog att läsa böcker med en kvinnlig huvudkaraktär (större igenkänningsfaktor) och jag tycker få män kan skildra kvinnor på ett bra sätt i böcker.