RECEPTINSAMLING 49: Räkor med avocadoröra

(null)
(null)
Har gått och varit sugen på räkor med avocadoröra i flera dagar nu av oklar anledning. Så nu fick det bli så! Första gången jag smakade på denna var för några år sedan på en tjejkväll när Filippa hade letat upp receptet, sedan dess har vi ätit den flera gånger som förrätt för den är så god! Jag höftade fram ett recept nu med skriver med ungefärliga mått:

Till 2 portioner:
1 medelstor avocado
1 dl crème fraiche
3 msk majonäs (eller kanske mer, tycker om majonäs!)
2 hårdkokta ägg
Salt, peppar, dill
1 paket räkor i lake (400g varav 170g räkor)
Rödkål

Koka äggen tills de blir hårdkokta. Mosa avocadon, blanda i crème fraiche och majonäs. Salta, peppra och häll i dill. Rör i små bitar av äggen (tips: Använd en äggskärare åt båda hållen på ägget för små bitar). Smaka av och tillsätt mer av någonting (jag fick tillsätta mer salt och majonäs efter äggen åkte i t ex för mer smak). Häll av lake av räkorna. Lägg upp på fat och servera med hackad rödkål (gott med lite tuggmotstånd men ger ingen direkt smak). 

Idag är jag ledig. Eller, jag var i förmiddags på möte på jobbet, men annars så. Jag tog en promenad efter mötet och nu sitter jag och äter. Ska ta en kaffe och vila lite efter maten, sen kanske jag orkar ta mig till gymmet. Jag har haft så himla ont i ryggen (inte bara där i höger sida som jag nämnde för några inlägg sedan) ett tag nu. Jag tror det är för att jag jobbat mycket och tränat noll. Tröttar ut musklerna istället för att bygga upp dem. Ska alltså försöka att iaf träna lite de dagar jag är ledig, så kanske jag faktiskt orkar. För att citera alla förespråkare för träning: "den bästa träningen är den som blir av".