Dag 4 på Island

(null)
Sista dagen i Island - söndag. Frukost på hotellet som vanligt. Har släppt på brödregeln under semestern och har unnat mig det mesta i matväg (förutom rent socker då såklart). 
(null)
Efter att ha checkat ut från hotellet och låst in våra bagage så gick vi ner mot hamnen.
(null)
Där var vattnet alldeles turkost och byggnaderna väldigt färgglada.
(null)
(null)
(null)
(null)
(null)
(null)
(null)
(null)
(null)
Vi gick in på valmuseum och gick en rundtur där vi lärde oss om valar inför vår valsafari senare på dagen.
(null)
Stannade förbi på ett mysigt fik i hamnen och åt brunch.
(null)
(null)
(null)
(null)
(null)
Såhär gullig var en toalett där inne!
(null)
Sedan var det dags för dagens aktivitet - valsafari. 
(null)
Vi pälsade på oss med stora lånade overaller och var på gott humör.
(null)
Ungefär lagom tills vi satte oss på båten. Jag tror att det var en kombo av sjösjuka och höga doser av morfin, men jag mådde kasst.
(null)
(null)
Hann se några små valar på avstånd men mest satt jag och sov. Först ute på däck i blåsten och sedan inne på båten avdäckad på en bänk. 
(null)
(null)
Efter att ha återhämtat mig efter timmarna på båten så åt vi middag på Hard Rock Café i väntan på busstransfern till flygplatsen.
(null)
Jag beställde in tre små hamburgare som var jättegoda allihop.
(null)
Vi hämtade sedan bagaget, tog transfern till flygplatsen och avslutade resan med en choklad och bananshake på Joe & the Juice innan vi boardade planet. 
(null)
Nu är vi åter på svensk mark och i bilen hem från Landvetter. Har inte fått så mycket sömn på flyget så det första jag tänkte göra när jag kommer hem är att äta och sedan lägga mig och vila ikapp. 
#1 - - Marcus:

Wow! Vilken trip-report! Island står högt på min önskelista över resmål! Får jag tipsa om resmål i samma genre så är det Svalbard. Tillhör Norge så man åker med SAS till Oslo och sedan är det inrikes till Longyearbyen. Svalbard har en superspeciell status i Norge så man betalar ingen moms där så det är mycket billigare där än i fastlands-Norge. Så priserna är ungefär som i Sverige... Så det är ju inte så jättebilligt men det är inte så dyrt heller, haha. Jag har varit där ett par gånger och det är en pytteliten stad men med många restauranger och pubar (alltså jämfört med andra städer av samma storlek). Man kan göra utflykter och "gå på tur" och sådana saker men jag är mest intresserad av själva känslan där. Det är extremt. Där är världens nordligaste bankomat, världens nordligaste bio, massor med världens nordligaste. Och isbjörnarna. Det är ständig isbjörnsfara överallt på Svalbard. Inte så kul för dom som råkar ut för isbjörnar men jag blir nästan lite hög av faran. Att sitta på en pub på Svalbard och dricka en öl och veta att man är i princip så långt norr det går att komma (utan att gå) och veta att utanför dörren kan det stryka en isbjörn... sånt gillar jag.

Svar: Tack för tipset!! Kul att bli tipsad om tips man kan resa lite närmre Sverige. Det känns tryggt och lagom när de känns nära hem när allt känns lite svaijigt sjukdomsmässigt. Sen blev jag riktigt positivt överraskad av hur mkt jag tyckte om just atmosfären på Island och hur lite jag egentlgen brydde mig om de lite bistra vädret (jag som trodde jag var en sådan "vädermänniska", haha). Tack för tipset återigen.
Agnes