Dag 3 i Island

(null)
Lördagen i Reykjavik hade vi helt oplanerad och vi ville mest gå runt i stan och se vad den har att erbjuda, så det har vi gjort. Har haft smärtlindring som hjälpt hela natten och hela dagen så himla bra så det har varit en riktigt lyckad dag!
(null)
Vi började dagen med att gå något kvarter upp till Hallgrimskirkja. Dit kunde man åka upp för att se utsikt över staden. Vädret var fortfarande tråkigt, men inte särskilt dimmigt idag så fick ändå en rätt bra översiktsbild över stan.
(null)
(null)
(null)
Vi fortsatte sedan att strosa runt i stan. In och ut i olika små butiker. Hela Reykjavik är fullt med roliga små skyltfönster. En himla blandning av märkesaffärer med dyra funktionskläder, hipstriga caféer, special-shopar (har t ex gått förbi två julprydnadsbutiker?), mysiga restauranger och turistbutiker fyllda med tjocka islandströjor och lavaarmband. Mycket färg och fullt med street-art och "fint klotter". Lyser upp i det annars så gråa vädret.
(null)
(null)
(null)
(null)
Vi stannade på ett café i skydd för regnet och drack kaffe och åt panini, belgisk våffla och morotskaka.
(null)
(null)
(null)
Vi gick förbi en loppmarknad som hålls på just lördagar. August och mamma köpte smycken med lavastenar. Jag var frustrerad över att jag ville hitta en tjock tröja som inte var sticksig att ta med hem.
(null)
(null)
(null)
Vid lunchtid tog vi ett stoppförbi Joe & the Juice (mamma tog en superstark ingefärashot som hon precis svalt ner på denna bilden - därav chocken efteråt). Vi gick hem till hotellet och laddade batterierna i några minuter.
(null)
(null)
Sedan gick vi ut igen. Jag var fast besluten att hitta en tröja från Island.
(null)
Efter att nästan ha gett upp så hittade jag äntligen den perfekta, tjocka, ylletröjan. Den kostade 28.000 isländska kronor (vilket är ca 2.400 svenska kronor), så jag slog till trots att det egentligen inte är någonting jag vanligtvis betalar för en tröja. Men den var bra och jag ville verkligen ha den.
(null)
Vi vilade benen och väntade in hungern på Bastard bar med lite aperol spritz/öl/kaffe.
(null)
(null)
(null)
Sedan gick vi till en italiensk restaurang och beställde in megamycket mat som gick ner direkt.
(null)
Vi åt pizza med parmaskinka, pasta med köttbullar, sidesallad, brushetta och köttbit med potatisgrattäng. Så himla gott och vi åt upp varenda tugga.
(null)
Här ser ni den perfekta tröjan. Varm, osticksig. Halsringen var också perfekt. Höll värmen men gav ingen strypkänsla.
(null)
Nu ligger vi hemma i sängarna. Jag är helt slut, klockan är halv åtta. Ska snart byta om till pyamas och tänkte läsa lite bok innan vi somnar. Imorgon ska vi på valsafari och sedan åker vi hem imorgon kväll. 

Har det så himla bra här nu när smärtlindringen har fungerat bra. Älskar sällskapet av min mamma och min bror. 
#1 - - Anonym:

Fungerar inte kortisonet längre?

Svar: Oklart om det har fungerat detta gång. Jag upplevde att det blev bättre de första dagarna för att sedan bli märkbart sämre. Nu har jag inte så ont, men om de är pga kortisondosen eller den höga dosen morfin som dämpar är svårt att säga. Tyvärr. Hoppas det vänder!
Agnes

#2 - - iseedee:

Vilken fin stad det ser ut att vara. Väldigt pittoresk.

Svar: Ja verkligen! Mycket färg 😍
Agnes