Island dag 1

(null)
Klockan 02.30 startade vi våran resa inatt hemifrån ner till Landvetter. Vi reste med relativt lätt packning till Island.
(null)
När vi fått gå på det en timmas försenade flyget så upptäcker vi att vi har bokat bussiness class till min extrema förtjusning (som ni ser på bilden). Lite hög på morfin just i detta ögonblick gjorde min resa till en av de bästa flygresorna jag gjort. Satt så bekvämt och åt så gott och sov så gott. 

(null)
(null)
Frukostbuffé och morotsshots ingick. Gott!

(null)
Väl framme i Island (runt kl 09 lokal tid, två timmar efter Sverige) så åkte vi direkt in i det regniga landskapet mot Blue Lagoons.

(null)
(null)
Ett ställe som jag absolut hade högre förväntningar på. I huvudet hade det kunnat vara drömmen. En varm källa, mitt i ett kargt klimat där ångor steg upp ur det ljusturkosa vattnet, fanns bar mitt i vattnet samt tillgång till ansiktsmasker. Men av någon anledning blev det en besvikelse. Det var för kallt i luften, området var "för stort" så det fanns ingen direkt del för avkoppling, det kändes ganska ohygieniskt med all dricka och masker i vattnet. Det blev faktiskt väldigt förvirrande av röken också, man såg knappt varandra. Efteråt så var håret dessutom helt förstört av svavelvattnet så fick ha ett halvt paket balsam i för att reda ut det (då är ju ändå mitt hår kort).

(null)
(null)
Vi åkte in till Reykjavik och checkade in på vårt hotell.

(null)
Sedan tog vi en sväng i stan för att kolla omgivningarna (det kryllar av hipsterbutiker/hälsokostaffärer/märkes-affärer-á-la-fjällräven-klädsel).
(null)
August fick bestämma dagens mat och hade googlat fram ett burgarställe som hette Block Burger. Absolut god mat och det gick fort för vi var de enda där. Gav betyget 3.7 på pommes + burgare.
(null)
(null)
Vi svängde förbi mataffären på vägen hem för lite nödproviant. Nu är klockan snart åtta men det börjar bli läggdags. Vi har varit uppe i många timmar och jag har dessutom varit helt slut hela dagen pga mina morfindoser. Mår ganska dåligt av och till, men nu är vi här och det är bara att bita ihop och göra det bästa av situationen. Vila när jag kan, försöka ta vara på de bra stunderna. Vad mer kan man göra. Jo, juste.. sätta på värmedynan för att undvika smärtan på natten. Godnatt!
(null)