RECEPTINSAMLING 51: LCHF-bröd

(null)
Här kommer receptet på LCHF-brödet vi har ätit det senaste. Godaste som finns! Det går snabbt och enkelt att tillaga men sen tar det ungefär 1h och 10 min i ugnen. Jag har gjort det till ett projekt att tillaga det på kvällen så vi har till några morgnar. Vi fryser dem i skivor i portionsförpackningar, sedan tar vi upp dem och värmer i micron för att sedan rosta brödet lite. Sedan på med ett stekt ägg och goudaost. MUMS.


Tyckte verkligen att detta brödet var det första LCHF-bröd jag verkligen blivit nöjd med. Kompakt, färskt och smakrikt. Inte alls så svampigt som det kan bli när mjölet ersätts med annat.
#1 - - Brett:

Jag har aldrig fattat grejen med alla dessa hälsotrender.Varför lchf-bröd när det inte är något vetenskapligt belagt att lchf-kost skulle vara"nyttigare" än vanlig kost.Det är väl faktiskt däremot belagt att ensidig lchf-kost är farlig,eller har jag fel?

Svar: Vad är det i receptet som du reagerar på är dåligt livsmedel? Om man äter LCHF som man "ska" är det rena livsmedel utan tillsaster fyllda med näringsämnen. Ser inte vad som skulle vara hälsofarligt med det, oavsett vilken påverkan det har eller inte på min sjukdom.
Agnes

#2 - - Brett:

Då får min direkta fråga bli;varför äter du lchf?

Svar: Jag äter det bara delvis just nu. Jag började med LCHF för 1.5 år sedan eftersom jag hittade på flera ställen artiklar kring att socker och vitt mjöl, snabba kolhydrater, göder cancertumörer. Detta ville jag då ta bort. Men glukos är ju kroppens främst energikälla och tar man bort något så måste man ju lägga till något. Inom LCHF lägger man då till fett. Oljor, feta fiskar, nötter, smör, avocado osv. Sedan fortsatte jag att äta så eftersom jag mådde bra av det. Fick en jämnare energinivå, mindre blodsockerdippar, magen mådde bättre. På LCHF äter mycket fett, grönsaker och protein. Bara bra grejer. Tar bort det som ändå inte behövs i kroppen - socker som kan skapa inflammationer i kroppen. Bort men konstiga e-medel osv. Sen nu har jag en lite mer liberal syn just för att jag har ändrat lite fokus och vill kunna äta bröd någon gång för jag njuter av det. För det är gott. Men jag tror fortfarande på att LCHF-stilen är bättre för kroppen!
Agnes