Arken Spa och smärtor

(null)
Eftersom jag börjat med lite dyrare vanor nu, så var jag med mamma på spa i början på veckan (för att förtydliga så skämtade jag, men både vinprovning och spa under en och samma vecka hör inte direkt till vanligheterna i mitt liv, haha). Eftersom man inte får ta kort inne på spaat (mobilfritt, så skönt!) så visar jag bilder på middagen istället. Ska försöka komma ihåg vad det var för saker.

(null)
Förrätten åt vi ankbröst med syltade kantareller, någon slags majonäs och björnbär. Betyg: 2 av 5. Är inget större fan av kallt kött men svamp är alltid gott! 

(null)
Till huvudrätt åt jag kalvkött, palsternackapuré, soltorkade tomater, någon lök och någon sås som liknade rödvinssås (men minns ej vad de var). Betyg: 3 av 5. Blev positivt överraskad av att jag gillade purén, jag som oftast inte tycker palsternacka är särskilt gott. Köttet var gott, men lite för rött i mitten för min smak, blev lite segt. Gillar tyvärr inte lök eller soltorkade tomater alls så de drog ner betyget, haha.

(null)
Mamma tog det andra alternativet till huvudrätt. Det var någon ugnsbakad vit fisk, pumpapuré, friterad svartkål och något mer jag ej minns. Smakade på den friterade svartkålen och tyckte den var jättegod!

(null)
Till efterrätt valde vi båda en vit chokladtartlette med nyponknäck och någon lingonsås typ. Betyg: 2 av 5. Smaken i sig var god med den var alldeles för söt. Vit choklad har ju den tendensen. Sedan var även själva "pajdegen" så hård att den inte gick att skära igenom? Har inte ätit mycket tartletter i min dag men jag tror inte tanken är att man ska använda skalet som en skål?

Vi hade några jättemysiga timmar på spat på måndag eftermiddag, åt middag och somnade tidigt för att sedan äta frukostbuffé, spaa lite till och åka hem dagen efter. Arken spa är verkligen det bästa spat jag varit på. Varit där tre gånger i år redan. Jösses, det ljuva livet.

Tyvärr något mindre ljuvt är att jag fått smärta i rygg/bäckenet igen. De smög sig på för en dryg vecka sedan och har nu de senaste dagarna verkligen ökat. Exakt samma smärta som i våras och i somras när jag dessutom började få känselbortfall och muskelbortfall i höger ben. Detta har ännu inte hänt, men smärtan. Har mixtrat med smärtstillande så gott jag kan de senaste dagarna men tycker det inte hjälpt något vidare så idag ringde jag onkologmottagningen i Göteborg och smärtkliniken på NÄL för att rådgöra. Har fått en ny typ av tablett, likt ipren (fast utan biverkan att bli lättblödande som finns i vanlig ipren och jag därför inte får ta pga fragminsprutorna), som jag ska börja med i morgon samtidigt som jag kör på med de vanliga morfintabletterna. Hoppas verkligen det hjälper. När de är som värst känns det verkligen som någon sticker in en kniv i bäckenet och vrider om. Det värsta med dessa smärtor är ju också att de alltid blir värre i vila. Rörelse lindrar ofta och det är ju bra men när jag är helt slut på kvällen och bara vill sova och smärtorna drar igång så önskar jag verkligen att det vore tvärtom.