"What I eat in a day" - Onsdag den femte december

Jag fick en kommentar från en av er läsare som önskade att jag skulle göra ett inlägg "What I eat in a day", och eftersom jag gärna tar emot tips på inlägg som ni vill se så ska ni såklart få det. Jag kombinerade det med ett vardagsinlägg, men fokuset blir på maten jag åt. Tyvärr är det inte särskilt inspo-mat. Det jag kanske inspirerar till är hur man använder sig av matrester från en dag till en annan - i princip allt jag åt igår var nämligen just, rester. Men det är ju bra för miljön, inte slänga mat! Det är något jag försöker tänka på varje gång jag äter (nästan så mycket att det kan bli till en inre stress för mig ibland) att jag måste äta det som går ut först för att jag inte ska behöva slänga mat. Sedan är jag i och för sig en sådan som dricker och äter mat långt efter utgångsdatum så länge det ser, smakar och luktar bra (jag har tom ätit köttbullar som växt grönmögel på en gång, men det var ett misstag - väldigt äckligt). Men, nog babblandes - till inlägget!
 
Frukost 09:20: Gårdagens frukost åt jag i ensamhet eftersom Daniel var på jobbet. Mammas hembakta valnötsbaguetter (som hon bakat inför brunchen i söndags och som jag fick med mig hem av) med smör, goudaost och mycket gurka. En hel uppskärd apelsin (ni vet, det var ju gratis på Ica hehe). Kaffe från Nordiska Kafferosteriet som heter "Upp och Hoppa" som jag tycker är gott men inte Daniel, så det får jag dricka när jag dricker själv. Med lite mjölk i såklart. De sedvanliga medicinerna, kortisondosen i en shot till höger, och pillerna bredvid till vänster.
 
Mitt i frukosten smsar pappa att han och Teo är påväg till mig och vill ha hemmagjord latte, så jag fick tillslut frukostsällskap ändå i någon timma.
 
Fika 11:40: Kanske en kvart efter att pappa hade gått hem så smsar mamma och vill komma förbi på kaffe hon med (haha, kommunikationen i våran familj..?). Så då passade jag på att göra en latte till mig själv också. Eftersom jag precis ätit frukost var jag inte särskilt hungrig men det kanske slank ner en eller två Merci-chokladbitar. Jag fick en gigantisk Merci-ask i helgen när Hampus och Kadrija var förbi på fika så har hur mycket choklad som helst ståendes som är alldeles för lätt att gå och ta av, haha. 
 
Lunch 14:30: Efter att mamma hade gått så åkte jag iväg och gjorde lite ärenden i stan. Bland annat handla. Jag skulle handla tre grejer - mjölk, kalkon och turkisk peppar (till Daniel). Det slutade med betydligt mer än det. Hur kommer det sig egentligen? När jag kom hem var jag i alla fall superhungrig och slängde ihop det snabbaste jag kunde hitta i köket.
 
Jag hade kvar rester från tacosen med tjejerna i söndags så min tacosallad bestod av tacokryddad vegofärs, hemmagjord guacamole, majs, paprika, gurka, spenat, crème fraiche, tacosås stark och söndersmulade ost-nachos-chips. Det var supergott. Tillsammans med ett glas soda streamat vatten (älskar vår nya soda streamer omg!) och dagens andra shot med kortison.
 
När Daniel hade kommit hem hjälpte han mig att rensa lite i lägenheten och dra ned saker till förrådet, och jag bestämde mig för att åtminstone börja organisera lite där nere. Så jag tog med mig min syrgasslang, lite nödproviant i form av Merci-choklad, en spritpenna och en varm tröja och satte igång. Tänkte försöka ta en liten "in the action"-bild med självutlösaren som ni ser här över, men det blev ju katastrofalt misslyckad. Man ser ju inte ens kaoset. Man ser bara lilla jag som står på tå med en spritpenna, men tyckte den var ganska gullig ändå så den får komma upp, haha.
 
Bilden till vänster är allt jag kastade ut ur förrådet och slängde (obs nej mamma, jag slängde inte boken "sätt färg på ditt hem", den tog jag upp så att du ska få tillbaka den). Största delen av det som fanns i mitt förråd var, precis som jag trodde, massa tomma lådor och tomma kassar "som jag kan ha ifall jag ska flytta någon gång". Jag omorganiserade lite saker så att de hamnade i bättre lådor, markerade ut på ett ungefär vad det var i varje låda och försökte hitta ett rimligt system på vart saker ska stå (blomlådor och jord för sig, gamla dockor och foton för sig osv). 
 
Här är slutresultatet. Det ser kanske inte så organiserat ut, men oj vad mycket bättre det blev. Nu har jag koll på vart allt är och alla saker är bra förpackade så att inte råttor, dålig lukt eller fukt ska tränga in och förstöra mina saker. Jag hade alltså tänkt att bara fixa lite gran men efter ungefär en timmas jobb så var allt klart. Bra dagsarbete, Agnes!
 
Middag 20:00: Till middag blev det återigen.. rester! Jag använde återigen den tacokryddade vegofärsen (jag har alltså fortfarande kvar av den även idag till typ två portioner, förstår inte hur mycket vi gjorde haha) men serverade den nu med pasta, paprika, majs och crème fraiche. Ganska likt lunchen, men ändå lite annorlunda så att det inte känns tråkigt.
 
Kvällsmat 23:00: Vi gick och la oss ganska tidigt och låg i sängen och pratade och scrollade med mobilerna men sedan när vi tänkt sova så blev vi istället lite hungriga och gick upp för att värma lite nattmat alldeles för sent. Det fick bli rester från mammas adventsbrunch här med. Detta är smördegspaj med päron, ost och valnötter. De är godast varma, men jag kanske råkade värma dem lite för länge som ni ser på den svettiga tallriken. Och jag kanske tog två till efter att jag ätit upp dessa pga var inte riktigt nöjd ändå.
 
Där har ni det, en ganska vanlig matdag för mig. Jag har ju under nästan två år ätit LCHF och varit betydligt mer strikt när de gäller kost och vad jag får i mig. Men sedan jag slutade med detta i somras så har jag gått efter mantrat "jag äter vad jag är sugen på, när jag blir hungrig" litegran. Det blir någon sötsak här och där och det blir kanske för mycket mackor ena dagen och sedan kanske jag glömmer äta ordentligt en annan dag osv. Det blir som det blir helt enkelt. Jag orkar inte lägga tid på att göra mat till en grej längre. Att äta rätt för att leva längre känns liksom inte så sporrande, jag kommer ju att dö tidigt ändå. Jag tror inte längre på att jag kan äta bort min cancer (även om jag absolut fortfarande tror på att en "anti-cancer"-kost är bra för alla och kan hjälpa till att förebygga och även hämma vissa cancersorter, men jag tror inte att den har någon effekt på min såpass långt framskridna cancer längre) och då vill jag istället njuta av mat till fullo.
 
UPDATE: Förresten, här är receptet på pepparkaksvåfflorna med lingongrädde som efterfrågades efter att mamma hade lagat dem till adventsbrunchen i söndags. När vi ändå är inne på mat-temat. Testa! Jättegoda!