Skogspromenad, förkylning och skiftledarskap

Vaknade upp imorse med halsont (ärligt, hur kan jag gått två år med cellgifter inpumpat i mig och nästan aldrig blivit förkyld och nu när cellgifter är över så blir jag förkyld varannan vecka? Makes no sense!) och med ett blytungt huvud (efter gårdagens introduktion till skiftledarskap).


Följde med mamma och Teo ut på promenad i skogen för att piggna till. Det var skönt tills vi fick hakvt hjärtstopp av en huggorm rätt på stigen.

Sedan åkte jag till jobbet där jag även idag fick köra skift mellan 14-23. Fick lära mig så mycket och ta snäppet ännu mer ansvar idag, vilket är så roligt men också lite snurrigt för huvudet så här i början. Mot sista timman började halsen änna svullna upp och det blev lite svårare att svälja, prata och andas så när jag slutade åkte jag hem till mamma och sover här. Kändes läskigt att sova ensam ifall jag skulle vakna upp och ha svårt att andas. Dricker varmt te nu och ska strax sova. Om jag inte blir sjuk så tror jag tanken är att jag ska köra skift imorgon också, kul!

RECEPTINSAMLING 44: Addera extra fett till salladen

Dagens somriga lunch i form av lax serverat med egenodlade rädisor och sallad. 


För att addera lite extra fett till en sallad (förutom det som finns i själva laxen och i mozarellan) så ringlar jag lite olivolja över laxen innan den sätts in i ugnen samt serverar med Smetana och dill. Smetana är som en fetare variant av crème fraiche. 42% fetthalt jämfört med 34% crème fraiche. 

Allt för att hitta fler fettkällor. Så det är två tips för er som också byter ut kolhydrater mot fett! 

Att träna med en klen kropp

Hade energi (eller snarare beslutsamheten) att ta mig ut på en träningsrunda idag också efter frukost. Vädret var strålande så svettades en del. Jag powerwalkade en runda på ca 5km och på utvalda platser stannar jag för lite improviserade strykeövningar. 


Vid vattnet går man t ex förbi ett utegym i trä. Där stannade jag till och klev upp och ner på en avsats för att träna mina benmuskler. Vid broarna borta vid kyrkogården (också längs vattnet) bestämde jag mig för att gå utfallssteg fram. Stannade även till vid kullen (som var med på bilden igår) och gjorde armhävningar mot bänken. 

Ganska små och lätta övningar med kroppsvikten men för mig är det riktigt jobbigt. Eller det är egentligen inte det att det är jobbigt. Känns lite som mina muskler har glömt av hur man jobbar. Ska jag göra squats med vikt till exempel. Det är inte så att när de blir jobbigt så kommer mjölksyran och min vilja kan tvinga mig ett snäpp längre, nej. Istället är det liksom stopp. Jag ramlar ihop och orkar inte innan jag ens börjat känna av någon typ av mjölksyra. 

Jag tror därför på att börja sakta men säkert. Fokusera på att bygga muskler genom lätta styrkeövningar med kroppsvikten och genom att vara allmänt mer aktiv i vardagen. Så får jag gå över på vikter och jobbigare träning när jag har någon slags grund att stå på. Jag tror det är det bästa. Jag intalar mig själv att jag känner min kropp bäst. Den är bra på att ge mig signaler på vad som är rätt, fel, för tungt, för lätt osv. Jag ska bli stark igen - men det får ta sin tid!

Visa fler inlägg