What the health

Godmorgon säger jag. Jag vaknade för ungefär en timma sedan efter att ha jobbat natt. Igårkväll innan jobbet passade vi på att käka kvällsmat ihop (närmare bestämt tacos) jag och min bästisar. Mysigt! Idag ska jag tvätta och packa inför morgondagens avresa till Jämtland och fjällvandring.


Jag blev tipsad av dokumentären "What the health" av en kompis och har börjat titta på den nu under frukosten, men fick faktiskt bryta efter ungefär halva dokumentären eftersom jag blev så frustrerad. Huvudfokuset på dokumentären är att lyfta matens påverkan på hälsan och där är jag så med på noterna. Att man kan minska risken för hjärt-kärlsjukdomar, cancer, diabetes mm tror jag ju verkligen på.

De lägger huvudfokuset på att kött och mejeriprodukter är farligt för kroppen och där är jag också med, men jag tycker de vinklar fakta något enormt för att få det att passa in i mallen att vegansk kost är bäst. Ex visar de bilder på friterade kycklingvingar och säger något i stil att det här serverar alla till sina ungar i USA utan att veta att kyckling är livsfarligt. Ja, det är klart att friterade kycklingvingar med max 50% kyckling och resten typ palmolja inte är en optimal kost - men är det kycklingen verkligen som är problemet i den rätten? 

Eller när de påstår att fisk är ett fruktansvärt dåligt livsmedel med argumentet att de pumpas in så mycket antibiotika i fisken tillsammans med andra läkemedel (eftersom fiskarna på många ställen lever så tätt och i så dåliga miljöer att de utvecklar svampinfektioner). Hur kommer de då till slutsatsen att fisken är problemet istället för hur vi behandlar fisken? 

Att de dessutom inte ens analyserar den nya faktan kring det hälsosamma och ohälsosamma kolestorolet som framkommit utan istället bara sätter likamed tecken mellan kolestorol=dåligt stör mig. De får det att låta som att det är livsfarligt att äta ett ägg om dagen.

Jag är medveten om att djurhållningen och kunskapen kring kost är betydligt sämre i USA där dokumentären kommer ifrån, men ändå. Jag är ingen expert på detta på något vis, men återigen blir jag besviken på en satsning kring mat och cancer som har möjligheten att bli så bra, men inte alls når dit.