Födelsedagsfika + sockerfritt muffinsrecept

Vi blev totalt 13 personer som tryckte sig in i min lägenhet och runt mitt uttdragna köksbord med improviserade pallar och lånade stolar. Det var trångt men mysigt. Jag hade bakat de bananmuffinsen och mamma hade bakat en sockerfri kladdkaka som vi serverade med fruktsallad och grädde.


Mina gamla dockor kom till användning, men jag har en känsla av att mamma och min moster hade roligare med dem än mitt tvååriga kusinbarn, haha. Jag fick bland annat en elvisp i present och fikat fick bra betyg av alla. 

Det var så himla roligt att så många kunde komma (och tog sig tiden att bila hit och hem från Sthlm på en dag för bara en liten fika). När alla hade gått blev jag helt slut pch har legat halvdöd i sängen sedan dess. Det tar på krafterna att vara värd, haha. 

Receptet på banan/äpple-muffinsen som jag utovat:


5-6 dl mandelmjöl
3 bananer
3 ägg
1/2 rivet äpple
1 dl kokosflingor
1 krm vaniljpulver
2 tsk kanel
2 tsk kardemumma

Till garnering:
Äpple halvor (från ca 1 äpple)
kanel

Mosa bananerna i en skål. Knäck äggen och vispa. Häll i de torra ingredienserna och blanda till en jämn smet. Klicka ut i muffinsformar (ha gärna plast-muffinsformarna i en stor muffinsform i teflon eller liknande för att de ska behålla formen bättre), stick ner äppleklyftan och pudra med lite kanel över. Sätt in i ugnen i ca 15-20 minuter på 175 grader. Det blir mellan 9-15 muffins beroende på hur stora man vill ha.

#1 - - Lisa:

Hej, har du och Samuel gjort slut föresten? Fortsätt skriva för det gör du så bra

Svar: Ja, det har vi.
Tack så mycket! :)
Agnes