Att träna med en klen kropp

Hade energi (eller snarare beslutsamheten) att ta mig ut på en träningsrunda idag också efter frukost. Vädret var strålande så svettades en del. Jag powerwalkade en runda på ca 5km och på utvalda platser stannar jag för lite improviserade strykeövningar. 


Vid vattnet går man t ex förbi ett utegym i trä. Där stannade jag till och klev upp och ner på en avsats för att träna mina benmuskler. Vid broarna borta vid kyrkogården (också längs vattnet) bestämde jag mig för att gå utfallssteg fram. Stannade även till vid kullen (som var med på bilden igår) och gjorde armhävningar mot bänken. 

Ganska små och lätta övningar med kroppsvikten men för mig är det riktigt jobbigt. Eller det är egentligen inte det att det är jobbigt. Känns lite som mina muskler har glömt av hur man jobbar. Ska jag göra squats med vikt till exempel. Det är inte så att när de blir jobbigt så kommer mjölksyran och min vilja kan tvinga mig ett snäpp längre, nej. Istället är det liksom stopp. Jag ramlar ihop och orkar inte innan jag ens börjat känna av någon typ av mjölksyra. 

Jag tror därför på att börja sakta men säkert. Fokusera på att bygga muskler genom lätta styrkeövningar med kroppsvikten och genom att vara allmänt mer aktiv i vardagen. Så får jag gå över på vikter och jobbigare träning när jag har någon slags grund att stå på. Jag tror det är det bästa. Jag intalar mig själv att jag känner min kropp bäst. Den är bra på att ge mig signaler på vad som är rätt, fel, för tungt, för lätt osv. Jag ska bli stark igen - men det får ta sin tid!

#1 - - Ola:

Köp ett gymkort och börja styrketräna.

Svar: Jag har ett gymkort, jag känner i kroppen nu att det är bättre att börja med att träna med endast kroppsvikt dock. Jag orkar inte extra vikter i nuläget. Då kan jag lika gärna träna i de fina vädret istället för inne på gymmet!
Agnes