Godmorgon!

Det första jag gör när jag går upp ur sängen på morgonen är att är att dra upp persiennerna och kolla till hur mina växter på balkongen mår. Idag regnade det och jag blev lite orolig och flyttade in alla flyttbara växter närmre husväggen så de inte skulle bli dränkta. Jag har sagt det förr och säger det igen, mina växter är mina små barn. Jag går och pillar lite varje dag. Vattnar lite om de behövs, tar bort små bruna löv, vänder på växterna i fönstret så att de ska få jämnt med sol över hela plantan, flyttar runt på dem. 


Min favorit just nu är citronplantan. Jag köpte den för ett drygt år sedan och lyckades övervintra den. I våras klippte jag den ganska rejält och försökte plantera sticklingarna. Sticklingarna rotade sig men de ser helt döda ut så får väl snart ge upp hoppet om dem, men originalplantan däremot - fick hur mycket nya blad som helst och ser ut att må bättre än någonsin! Gör mig alldeles lycklig varje gång jag tittar på den. Samma med min oregano som jag också klippte till döds för några veckor sedan trodde jag, men den har fått jättemycket nya gröna blad!

Det känns så kul när det funkar. Det dör ju mycket växter också men just det här att lyckas övervintra växter i min lägenhet som inte på något vis är optimal för växter (endast fönster åt ena hållet och under vintern måste jag ha på elementen under fönstren för att lägenheten inte ska bli för kall) är sån självförtroendeboost. Jag lär mig så mycket hela tiden. Dels av att fråga mamma eller googla men också av att faktiskt våga testa att klippa ner, plantera om, flytta runt. 

Men nog om det. Min förkylning är bättre och febern är helt borta. Sjukanmälde mig dock från jobbet idag för säkerhets skull. Måste återfå lite krafter först. Hade ändå feber i tre dagar och min kropp är ju som sagt inte helt optimal form just nu heller så tar ju lite extra. Ska försöka ta mig ut på en kort promenad lite senare och annars kolla Game of Thrones och plugga Näringslära idag. Låter som bra planer!