RECEPTINSAMLING 41: Quorncurry med blomkålsris

Experimenterade ihop den här rätten för några dagar sedan och det var så gott att jag gjorde dubbelt så mycket idag så jag har både nu till lunch och middagslåda på jobbet! Jag använde inga måttsatser eller våg så jag höftar ungefär vad jag tror jag använde i receptet nedan.


2 port:
2 msk olivolja
~500 g quornbitar
1/2 röd paprika
curry
salt, peppar
garam masala
1/2-1 dl grädde (36%)
1 1/2 dl crème fraiche
1/2 påse babyspenat

1/2 blomkål

Stek de frysta quornbitarna i olivolja tills de fått lite färg. Lägg i skivad paprika och stek lite till. Krydda med curry, salt, peppar och garam masala. Jag tar ganska mycket curry för färgen och smakens skull och sedan lite garam masala. Häll över grädde och crème fraiche och låt puttra en stund. Vänd i spenat.

Blomkålsriset gör jag genom att lägg i färsk blomkål i en matberedare som finhackar den. Jag gjorde ris på en hel blomkål häromdagen som jag har stående i kylskåpet för att slippa göra nytt varje gång. Det stinker lite, men är ett helt okej substitut till ris då de faktiskt drar åt sig såsen på ett bra sätt. Annars när man använder sig av substitut till pasta eller ris (broccoli, shirataki-nudlar, icke-hackad blomkål m.m) så brukar såsen rinna av och det förstör känslan med grytor rätt mycket kan jag tycka.

Snabb måltid att laga, god. Full med protein, fett och c-vitaminer. Inga dåliga kolhydrater. Enbart bra i form av grönsakerna! Mums!