Tre dagars skiftledning

Jag har ju, som jag nämnt lite i tidigare inlägg, kört skift här nu i tre dagar på jobbet. Det är ju skiftledare just som jag ska utbildas till nu sensommaren-hösten (och i oktober åker jag på utbildningsdagar i Stockholm på McDonald's Bussiness School). Eftersom ordinarie skiftledare var sjuk dessa dagar så fick jag testa på lite. Självklart med back-up ifall det skulle spåra ur. 


Jag jobbar ju på den McDonald's som säljer 4e mest av alla McDonald's i Sverige och vi ökar hela tiden så det handlar om ett enormt ansvar. Skiftledaren är helt enkelt ansvarig för restaurangen när restaurangchefen är borta. Det är lite svårt att specificera exakt vad man gör (är så himla mycket), men i princip flyttar runt medarbetare, delegerar uppgifter samt kontrollerar uppfyllnad och maskinernas funktion för att säkerhetställa att vi leverar fräsch mat snabbt för gästerna samt att medarbetarna är nöjda och får raster vid rimliga tider. 

Jag fick utvärdera mig själv nu i slutet av dagens skift och skriva vad som gick bra, vad som kunde gått bättre och vad jag skulle tänka på osv. Har lärt mig massor av de här dagarna, känt att även de timmar under skiftet då jag haft ensamt ansvar så har jag hanterat situationen bra, behållt lugnet och agerat. Sen är det så mycket kvar att lära mig, jag är ju en servicetjej ut i fingerspetsarna och kan serviceområdet utan och innan, däremot kan jag räkna på handens fingrar de antal gånger jag har jobbat i kök och producerat hamburgare, vilket gör att det är mycket kvar att lära kring skiftledning i köket. Hur ska jag kunna veta att kylen i köket är tillräckligt uppfylld med cheddarost inför flera timmar framöver när jag inte har någon erfarenhet kring hur mycket ost det går åt osv? Så där har jag mycket kvar.

Men, jag tycker det har gått bra. Det har varit jätteroligt och nästan alla medarbetare har varit hjälpsamma och peppat mig. Nu är jag ledig i helgen och sedan blir det "vanligt" arbete igen ett tag. Ser så mycket fram emot hösten nu (även om de gärna får vara sommar ett tag till)!