Kvällsmat, kolesterol och allmänt kost-snack

Har egentligen inte så mycket mer att blogga om idag, men tyckte att denna bilden av min kvällsmat blev så bloggvänlig. Rallarhalva med äggröra, keso med grädde, gurka och rooiboste. Mums. Jag har sedan jag la om kosten ätit väldigt mycket ägg. Jag snittar alltså säkert 3-4 ägg om dagen (alltid två stekta till frukost och sedan nästan alltid minst ett till). Man har ju fått lära sig att man ska passa sig lite för att äta för stor mängd av ägg pga det kan höja ditt kolesterol-värde vilket kan leda till ökad risk för hjärt-kärlsjukdomar. Därför googlade jag runt lite kring detta imorse och fick upp en artikel där de förklarade mer ingående kring kolesterol och varför det är en förenklig att säga att högt kolseterol=dåligt. Intressant! 

Jag har funnit mer och mer intresse kring kosten ur näringssynpunkt sedan jag började lägga om kosten. Jag ser det som ett mission att varje dag få i mig det allra bästa jag kan. Jag tycker det är ganska tråkigt att räkna kalorier, men när man börjar lära sig vad olika livsmedel innehåller så är det ibland nästan så att man känner i kroppen hur gott det gör en. Jag känner mig nästan starkare efter jag ätit ett ägg, för jag vet att äggen innehåller protein som hjälper till att bygga upp mina muskler vid träning. Jag känner mig friskare när jag äter broccoli för jag vet att det ger mig en dos c-vitamin som hjälper till att boosta immunförsvaret, osv. 


Likväl som jag när jag idag tog en liten, liten tugga av en silviakaka som en tjej på jobbet hade bakat inför sin sista arbetsdag, kände att det här ger mig absolut ingenting. Visst, det var sött och gott. Men det var inte alls så gott som jag inbillat mig att det skulle vara (det hade alltså inget med hennes baking skills att göra kan jag tillägga, haha)

Jag trodde aldrig jag av alla människor skulle sitta och vara såhär nyfrälst av en sockerfri kost. Alltså aldrig. Men helt ärligt så blir jag lite äcklad av att det är socker i så mycket. Jag kämpar fortfarande med att välja bort vitt mjöl. Det går lättare och lättare men jag saknar det fortfarande. Men socker-produkter saknar jag knappt längre. Läsk, godis, glass osv. Jag kan ibland få ett litet sug efter något sött efter en lång arbetsdag om jag ätit lite dåligt, men de går ofta över ganska fort så är inte särskilt svårt att tacka nej. 

Okej, haha. "Jag har egentligen inte så mycket mer att blogga om idag". Fick feeling. Nu ska jag sluta svamla och sova. Godnatt!

#1 - - Kicki:

Vad smarrig frukosten såg ut. Försöker också äta sockersnålt, verkar nämligen som shortsen från förra året krympt...;) Vad väljer du för bröd? Är det mosat ägg på? Kram Kicki

Svar: Haha! 😂
Oftast äter jag knäckebröd om jag äter bröd (pga mindre = mindre kolhydrater), men äter jag väl riktigt bröd brukar jag välja Rallarhalvor som här över. Inget tillsatt socker och med fullkorn och råg! Japp, mosat ägg med lite smör och kaviar (lyxade till det med lite kaviar för de är så gott, men brukar annars försöka undvika pga onödigt tillsatt socker i kaviar). ☺
Agnes

#2 - - Jonas H:

Hej! Läser din blogg men kommenterar sällan. Skrev inlägget om din kost och cytobehandling för ganska länge sedan. Jag läser onkologi nu och är nyfiken på vad det är för cancerform du har ursprungligen, om du vill dela med dig av det. Hursom, intressant blogg, keep up the good work!

Svar: Hej! Kul att du gör dig tillkänna. Undrar ibland vilka det är som läser egentligen!
Ursprungligen är det en adult Wilms tumör som jag har. Den har sedan satt metastaser i lungan och skelett (som nu de flesta är bortopererade). Så alltså en njurtumör!
Agnes