Linas babyshower - med förberedelser

Vilken helg jag haft! Full rulle. Äntligen kan jag berätta vad det är för något jag hållt på med under senaste veckan (eller egentligen sedan flera veckor tillbaka om man ska vara riktigt korrekt, från att jag var nere i Göteborg för några veckor sedan för att träffa Linas syster..) under projektet "event". Linas baby shower såklart! Eftersom hon är den första i min vänskapskrets som skaffar barn så har jag aldrig varit på en baby shower, än mindre planerat en, och det var tydligen samma för hennes syster. Men tillsammans fick vi i alla fall ihop det riktigt bra. 

(null)
(null)     Här är bilder från i fredags till exempel. När jag var hemma hos mamma och "pysslade och pratade" - det vi gjorde var en gigantiskt blöjtårta som innehöll 68 blöjor, 6 olika band, 3 gosedjur, 2 tvålar, 1 babyolja, 1 pipmugg med polkagrisar och 1 pärlhalsband. 

(null)
(null)
Igår förmiddag (lördag) förberedde jag chiapuddingar som var min uppgift till brunch-bordet. Recept till 13 personer var: 12 dl kokosmjölk, 18 msk chiafrön, 3 krm vaniljpulver. Dekorerade med 500 g fryst mango (ja, behövdes bara ett paket tillslut) och kokoschips. 

(null)
(null)
(null)
Vi halv elva imorse kom Filippa och hämtade upp mig och den stora blöjtårtan i bilen och körde till Linas föräldrar. Väl där pyntade vi, lagade sista brunchmaten, blåste upp heliumballonger, förberedde lekar och dukade. Förutom chiapuddingen serverade vi minipizzor och äggmuffins. 

(null)
Vid 12 kom Lina innanför dörrarna. Då stod vi alla gömda i ett rum längre in. Hon hade blivit ditlurad i tron om att de skulle baka julgodis med familjen. När hon såg mig (stod typ längst fram med kameran i högsta hugg) så bara skrattade hon och gick och gömde sig, haha. Efter några långa sekunder kom hon tillslut skrattandes och kramade oss alla. Sedan var hon lite förbannad för att vi lyckats lura henne, typiskt Lina att vara upprörd över det.

(null)
(null)
(null)
Vi skålade in med (mestadels) alkoholfritt bubbel och högg sedan in på maten.

(null)
(null)
(null)    Efter maten blev det kaffe och olika glutenfria tårtor. Linas syster hade gjort en mycket gullig chokladtårta med en elefant på (Lina älskar elefanter!).

Under maten och fikat så hade vi lite små aktiviteter så pågick. Bland annat fick alla varsitt kort med "gissa bebisen" och så fick de fylla i vad de trodde att bebisen skulle heta, väga, vilket kön det skulle vara, när bebisen skulle komma och vad vi helst ville att bebisen skulle ärva av sina respektive föräldrar osv. Vi hade även bett alla skicka in bebiskort från när de själva var små som vi lät gå runt och så fick alla gissa vem som var vem (det var riktigt svårt!!).

(null)
(null)
Filippa och Elin! Vi körde även lite leksr efter fikat. Ett quiz med barnlåtar och förlossningsrelaterade frågor, "med andra ord" - bebisordsversionen samt en lek som gick ut på att knyta en docka i en babysjal så den satt ordentligt fast på snabbast möjliga tid. 

(null)
(null)
(null)
Sedan var det presentöppning. Hon fick så mycket fina grejer. Förutom att ge henne blöjtårtan så hade jag även vart med på en present tillsammans med de andra tjejerna där vi gav bort tre klippkort på babysim och ett presentkort på massage som hon kan använda när bebisen kommit. Tyckte det var riktigt bra presenter!

Sedan var showern slut. Jag och Filippa åkte vägen via Överby för att köpa en ögonbrynspenna till mig (eftersom jag tappade bort min igår, buhu) och det slutade med att vi fem minuter innan stängning hittade H&Ms smink-rea hylla. Haha, en riktigt dålig affär blev det med andra ord. Men nu har jag all anledning att börja måla mina naglar mer om vi säger så..