#Lisasjulfest

(null)
Det var alltså dags för Lisas julfest igår kväll. Känner man Lisa, vilket jag skulle säga att jag gör pga.. bästa vän sedan 17 år tillbaka, så vet man att hon är en riktig pysslare och fixare när hon väl får för sig något. 

(null)
Man blir alltså inte alls förvånad när man möts av en Hot Chocolate station med en miljon tillbehör och spetsad med minttu (fanns givetvis även alkoholfri för mig och baby mama Lina). 

(null)
Givetvis gömde sig även en dessertbuffé bakom detta. Jag utvecklade en söags hatkärlek mot detta bord under kvällen pga kunde inte sluta äta!! Pepparkakor, knäckantigt godis, Turkisk Peppar-knäck, Rudolf-muffins, skumtomte-pannacotta och vanliga skumtomtar m.m. Sjukt gott. 

(null)
Jag och Rebecca dekorerade våra varma choklad med alla möjliga tillbehör. Grädde, marshmallows, silvrigt glitter och ett spritsat, hemmagjort mini-pepparkakshus. Alltså på riktigt. 

(null)
Efter välkomst-minttu-varm-choklad-med-extra-allt-drinken blev vi indelade i lag för femkamp! Alla lag fick ett diadem som motsvarade deras lag. Jag var i lag ren som ni ser, Sofia och Lina var i lag tomte. Sedan fanns det lag gran (med en gran på sitt diadem) och lag blå (med en blå tomteluva på sitt).

(null)
Första leken var på biljardbordet. Vi skulle träffa så nära Rudolfs röda mule som möjligt med ett biljardklot. Typ som en blandning av dart, biljard och shuffleboard?

(null)
Det visade sig att vårat lag, lag ren, var överlägset bäst på denna grenen - bra start!

(null)
Nästa lek i ordningen var att dekorera ett pepparkashus på 20 minuter och sedan ta en bild som skulle skickas till en oberoende jury (Lisas föräldrar som blivit utskickade ur huset kvällen till ära) som skulle utse en vinnare.

(null)
Det intressanta med denna leken är hur alla tolkade instruktionerna (eftersom Lisa dessutom tog instruktionerna lag för lag så kan det kanske varit en bidragande faktor till hur vi valde att lägga upp arbetet). Vi tolkade det som att det var bilden som var det viktiga, vi fick fria händer med stylingen och vi ville få till en bra bild eftersom det endast var det den skulle bedömmas på. Andra lag tolkade det mer som att det var det finast dekorerade huset som var målet. Vi dekorerade således i alla fall bara halva huset (den sidan där bilden skulle tas ifrån) och gick kreativa med omgivningen. 

(null)
Vi vann inte denna tävlingen, men kom tvåa med denna bilden, så vi var ändå nöjda.

(null)
Lekarna fortsatte och tredje leken var att gissa glöggsorter via smaktest. Alternativen var Pluras, Edward Bloms och någon alkoholstark glögg med ingefära. Vårt lag gissade alla rätt!

Fjärde leken var frågesport. Vi gick alla till övervåningen och trängde in oss i deras gigantiska soffa (vi var runt 20 personer så soffan är verkligen stor! haha). Lisa hade skrivit att frågor själv, men lagt in dem på en hemsida som hette Kahoot så alla kunde svara samtidigt med sina telefoner. Det var jul-inspirerade frågor och mitt lag kom näst sist, det var inte vår grej. 

(null) 
(null)
Vi minglade mellan lekarna med fika och alkohol. Sista leken var en fysisk lek nere i källaren i deras träningsrum. Vi satt ett lag på varsin sida av rummet, som hvar avdelat av en tejp-linje. Vi hade 30 vita ballonger och leken gick ut på att ha så få ballonger på sin sida rummet när 60 sekundrar hade gått. Det var gruppspel så totalt 3 matcher för varje lag. Vi vann 2/3. De andra lagen lyckades med att bli diskvalificerade nästan varje gång av någon anledning, vilket kan ha varit en förklaring till vår vinst. Men det var säkert skicklighet också.

(null) (null)
Dötiden som spenderades när de andra lagen var nere och spelade "snöbollskrig", som Lisa kallade leken, gick mest ut på att äta upp och totalt förstöra pepparkakshusen, buhu. Och shota jäger förstås. Fast inte jag förstås. Var noll sugen på alkohol, vilket ju passade bra eftersom jag inte kan dricka ändå på mina mediciner. Tog en sipp på alkohol-glöggen vid "gissa glöggen"-leken. Smakade skit, haha.

(null)
Sedan korades det vinnande laget och om man inte förstått det ännu i detta inlägg (efter att jag i detalj berättat varenda lek vi gjort) så vann mitt lag - lag ren!!

(null)
Jenny, Alva, Simon och jag. Ett vinnande team. Priset var ett glas med glubbel (drink på glögg + bubbel!). Julmust till mig, hehe. 

(null)
Sedan minglade vi en liten stund och bara umgicks innan jag ringde Daniel för skjuts hem. De andra förmodar jag festade kvällen ut, men det var inte riktigt min prioritet. 

Hade en fantastiskt rolig kväll, så otroligt genomtänkt idé och alla var på peppig stämning hela kvällen oavsett om man drack eller inte. Kul!

Somnade relativt tidigt (sömntabletten funkade böttre inatt) men vaknade mitt i natten av smärtor i bäckenet. Har varit skonad från detta i en vecka nu snart så blev lite förvånad. Antar att jag kanske rörde mig lite mer än vanligt igårkväll med lekar och allt så att det kan ha påverkat. Jag fick i alla fall på mig TENSen och det kändes bättre. Sedan vaknade jag lite halvlullig en stund senare för att stänga av den igen (man ska ej lämna den på när man sover i flera timmar) och skulle även ta ett glas vatten. Jag måste vart så trött här för jag tar vattenglaset och deicker en klunk och sedan måste jag somnat direkt och glömt att ställa tillbaka glaset på nattduksbordet för jag välter ut hela glaset med vatten i sängen bredvid mig? Förvirrad och irriterad försöker jag leta fram fjärrkontrollen till lampan för att kunna gå upp och hämta en handduk men jag hittar inte fjärrisen och väcker tillslut Daniel och fövimfår rensa igenom halva sängen innan vi hittar den så vi kan tända lampan. Kaos. Sen somnade jag i alla fall om några timmar till. Och smärtan lugnar sig lite känns det som. Men hur svårt ska det vara att få en god natts sömn? Blir gaaalen.

#1 - - Cecilia :

Åh viken härlig fest å vilket jobb hon hade lagt ner för att få till allt! GRATTIS till vinsten. Önskar dig en mysig 2:a advent ❤

Svar: Ja verkligen! Tackar 😄 Detsamma!
Agnes

#2 - - Anonym:

Oj vilken fest, imponerande med allt fix och trix.
Ville bara titta in och önska fin 2a advent och berätta att jag gjorde pepparkaksvåfflorna till frukost och dom var supergoda🧡

Svar: Verkligen! Är så impad.
Vad roligt att du gjorde dem och tyckte om dem, mina nya favoriter också.
Hoppas du också får ett fint avslut på andra advent! ❤️
Agnes

#3 - - janet:

Oh, ho, ho - vilken professionell festfixarkompis! En sådan borde ju alla ha! Jag kan inte ens förstå hur hon kunde göra allt det där? Minipepparkakshus liksom? Och renhorn och godisbuffé? Om hon vill utöka sina beskantskapskrets till att omfatta en lagom tjock liten femtioettåring i Värmland så inte mig emot!

Svar: Ja verkligen! Hon är otrolig! Så kreativ och engagerad! Mini-pepparkakshusen har typ blivit hennes specialité, har fått dem i några år nu från henne.
Haha jag ska hälsa henne detta!
Agnes

#4 - - Sabina:

Wow vilken rolig fest :D

Svar: Ja, verkligen det var det!
Agnes

#5 - - Marcus:

Jag fastnade för dom där minipepparkakshusen, Pyttehus, som jag kallar dom... Vilken bra idé! Har aldrig sett sådana förr men det ska jag komma ihåg. Jag kan tänka mig att dom är något svårätna. Lite svåra att få in i munnen, men äsch, det får man ta.

Svar: Ja, de är så gulliga! Mycket pill att göra dem antar jag dock.
Något svårätna också, men är något gott så brukar det slinka ner ändå. Men ska man bara ha för ätandets skull skulle jag göra ”vanliga” pepparkakor!
Agnes

#6 - - Anonym:

Wow! 😃 Jösses vilket grymt imponerande festfix!😃 En riktigt minnesvärd kväll! Jag gläds för din, och dina härliga vänner, skull! Kramar / Camilla (ebbas mamma) 😊❤️

Svar: Ja verkligen! Väldigt imponerande!
Kram ❤️
Agnes