Syrgas, ny jacka och to do-lista

(null)
Här ser ni den nya lilla varelsen som flyttat in till oss! Jag kallar den varelsen för den låter ungefär som att de är en människa som står och fixar och donar i köket när den är på, ganska hemtrevligt när man väl vant sig faktiskt. Kräver dock lite öronproppar vid läggdags för min del. Det är alltså den här stora, blå boxen som är min oxygenkonsentrator! Den fungerar som så att den tar upp luften här hemma och sorterar ut allt som inte är syre (vad jag chockat fick veta var att luften bara består av typ 21% syre och de mesta andra är kväve!) så att det som kommer i slangen är till 90-95% rent syre. Alltså är de ingenting jag behöver fylla på efter ett tag som jag trodde. Sjukt häftigt!

(null)
Den lilla väskan framför är en bärbar version som fungerar på nästan samma sätt (den tillverkar syrgas av luften på samma sätt, men den är lite anorlunda att andas i. Jag tog med den idag när jag gorde lite ärenden, pch den var otroligt otymplig och tung. De sa att de fanns ännu mindre, men att de inte hade några inne för tillfället, men jag hoppas jag kan byta snart för denna är för tung och för klumpig för att jag ska kunna ta med den så som det är tänkt. I övrigt är den också väldigt smart. Den har en ungefärlig batteritid på 5h (beroende på hur mkt syre du behöver enligt dina inställningar iof) och den har en laddare som man lätt kan fästa i väggutag att ta med och även lätt att fästa i bilens rök-uttag.

Med dessa kom lite restrektioner. Ingen får röka i lägenheten eller på min balkong, inga värmeljus i lägenheten alls, jag för ej använda brödrost eller hårtork när jag har på mig syrgasslangen och jag ska heller inte steka mat när jag har syrgasen på mig (men annars går det bra). Anledningen till detta är att syret lätt fäster sig på textilier och hår och om det kommer minsta lilla glödstänk så kan det snabbt bli en riktigt farlig brand eftersom elden får sådan snabb tillgång till syre. Men den är betydligt brandsäkrare än syrgasflaskor t ex, eftersom när konsentratorerna är avstängda (alltså hela tiden när jag inte använder dem) så finns ingen syrgas i behållarna utan bara vanlig luft, tills jag väljer att sätta på den igen. Man ska dock inte ha värmeljus osv ändå av säkerhetsskäl pga syret inte försvinner från t ex soffkuddar riktigt med en gång. Känns skönt för en brandrädd jävel som mig.

(null)
Hör ser ni min nya, fantastiska (!!), jacka som jag hämtade ut från Nelly. Den är så mjuk, jag är så nöjd. Lyckades tom rota fram min vita gamla halsduk så behöver inte ens spendera mer onödiga pengar på det!

Idag har jag varit hemma hela dagen ensam (tills Daniel kom hem från jobbet då). Kortison-tabletterna som jag börjat äta igen ger som bekant mig väldigt mycket biverkningar som är väldigt jobbiga, varav en är både jobbig och praktiskt. Jag blir lite lätt manisk. Jobbig på så sätt att jag känner mig lite konstant stressad, praktisk på så sätt att jag får väldigt mycket gjort. Den eviga prokrastineraren i mig fick tummen ur och började bocka av punkter på min to do-list och inte bara la till nya. Så idag har jag bockat av:

Betalat räkningar, gjort en lista på alla mediciner jag behövt hämta ut - på recept och receptfria (samt sett till att de receptfria kom upp i den summan så jag kan använda min rabattkupong jag fått från apoteket), hämtat ut mediciner, hämtat ut tre paket som jag beställde i fredags (varav två var julklappar, en var min jacka), sorterat bland ny post och satt in rätt lappar under rätt flik i rätt  pärm, fortsatt att skriva på sammanfattningen-blogginlägget, skrev upp alla nya telefonnummer och alla nya "kom ihåg"-er (t ex "kom ihåg att byta syrgas-grimma varannan vecka") i min telefon, delegerat ut uppgifter jag behöver hjälp med inför en grej jag ska hålla i om några veckor, beställt hem presentkort från presentkortstorget (presentkort som jag har jobbat ihop genom att svara på slumpmässiga enkäter från VeckoRevyn och fått ersättning för det) och sedan planerat utifrån det tillsammans med mamma vad vi ska köpa för presentkortet, begärt ut de pengar jag tjänat ihop via Bonusway (får en procentull summa ersättning för varje köp jag gör på nätet där butiken är kopplad till Bonusway), svarat på alla mail, facebookmeddelanden och Instagramkommentarer som jag fått in under dagen samt skrivit in "vi ska ses då och ta en fika"-planer som jag fått på smsde senaste dagarna in i almanackan så att jag inte glömmer något.

Med andra ord har jag faktiskt nästan heltidsjobbat hela förmiddagen som min egen assistent ungefär, haha!