Update

Tänkte formulera en update och en sammafattning så ni håller er informerade om vad som har chockartat hänt de senaste dygnet. Har haft ont de senaste dagarna i bäckenet/ryggen, förmodligen tumör i ryggen igen. Igår började jag hosta vad jag trodde var slem. Satt och hostade länge och de verkade inte gå över. När jag till slut fick upp rikligt med slem i munnen skulle jag gå till handfatet och spotta ut de pga äckligt. Visade sig vara färskt och delvis levrat blod. Hostade såhär i ca 30 minuter innan hostreflexen "la sig". Mamma och Daniel satt med mig medan jag låg i sängen hemma. Efter en stund börjar det smärta i ryggen. Typ nedre bröstryggen precis höger om ryggraden (dvs ungefär i nederdelen av lungorna). Detta + de tidigare blodiga hostningarna fick mig att söka akut till NÄL. På vägen dit började jag känna mig yrslig och när vi var framme fick mamma springa in och be om hjälp med en bår för att jag skulle ha svårt att gå. Kom in direkt. Väl inne la sig yrseln men smärtan ökade. Hade svårt att andas och andades väldigt ytligt pga gjorde väldigt ont. De gjordes blodprover och andra tester och jag fick en akuttid till röntgen eftersom de ville utesluta en pnemothorax (tror jag de heter, de jag hade i höstas när jag fick luft i lungsäcken) eller en hemothorax (där de istället är blodfyllt i lungan. Under väntan som var så försökte de dämpa min smärta med flertalet morfindoser intravenöst. Inget hjälpte, de blev snarare värre. Gjorde ondare än de gjort inhela mitt liv. Kändes som knivar skar i mitt bröst. När röntgen kom visade det sig inte vara varken pnemothorax eller hemothorax. Teorin var snarare att en metastas i lungan hade börjat samla på sig blod, som jag hostade upp och som orsakade smärtan. Trots upprepade försök med olika smärtmediciner så har det absolut inte gått att sova så jag har nu varit vaken i mer än 36 timmar. På morgonen flyttades jag upp till lungavdelningen på NÄL i ett enkeltrum pga har låga vita blodkroppar för tillfället. Något som även hade sänkts var värden på mina röda blodkroppar som låg på ca 80 i hb, så lågt har jag aldrig haft - vilket gjort mig väldigt trött. Har på avdelningen åkt på ytterligare en röntgen, försökt äta trots noll matlust, fått blod i påsar för att fylla upp depåerna. Har fått sluta med fragminsprutorna och cellgifterna. Eftersom de blödde i lungorna så måste man försöka minska den blödningen genom att istället ge medel som försöker koagulera blodet (till skillnad mot fragmin som jag tagit efter mina proppar i lungorna, och vars effekt är att göra mig mer lättblödande). Alltså var man tvungen att välja mellan riskerna - att de fortsätter blöda i lungorna eller att man får en lungpropp till. Att man skulle få båda samtidigt uppmålas som egentligen sämsta utfallet. Svårt. Därför kom tre par läkare in i rummet i förmiddags och frågade mig och mamma om vi hade pratat om livsuppehållande medel tidigare. Om man vill att de försöker hålla en vid liv via HLR om man t ex drabbas av att hjärtat slutat slå. Detta var otroligt jobbigt att prata om, kanske framförallt eftersom att när jag hulkade och grät så ökade smärtan markant i ryggen. Vi kom till slut fram till att jag nog inte skulle vilja bli återupplivad i ett sådant tillfälle. Jag kommer ju dö i det här, sooner or later så ingen idé med smärtsamma återupplivningar med höga risker för kroppen om jag ändå kommer dö inom en relativt kort tid. Värsta beslutet jag tagit. Mår illa bara jag ens pratar om det. Hela familjen var här under besökstiden. Smärtan är hyfsat under kontroll när jag ligger och inte rör mig, är hysteriskt trött och ska nu försöka sova snart. Jag har verkligen märkt hur fort det kan gå idag. Med det sagt kommer jag inte ge upp förrän det är slut på riktigt.

#1 - - Louise:

Hej Agnes
Vi känner inte varandra men jag har följt din blogg ett tag utan att kommentera innan. Jag vill bara skriva att jag verkligen beundrar dig, vilken kämpe du är! Jag är så ledsen för att detta händer dig och jag hoppas att du ska slippa ha ont och få sova gott i natt ❤️ Kram

Svar: Tack för din fina kommentar! ❤️
Agnes

#2 - - Eva :

Kram!

Svar: Kram :)
Agnes

#3 - - Marielle:

Åh, Agnes! Tänker på dig och hoppas, hoppas att du får sova gott och smärtan har lugnat ner sig när du vaknar.

Det är så svårt att veta vad man ska skriva till dig som inte låter helt platt och meningslöst i jämförelse med vad du går igenom.

Stor kram!

Svar: Tack för omtanken. Allt ni skriver gör mig glad! Tänk att vakna upp vid 05.30 av smärta, logga in på blogg-appen och se att 18 för mig okända personer har tagit sig tid att skriva peppande meddelanden till mig. Så mycket kärlek i världen ändå! Du är en av dem! :)
Agnes

#4 - - Linnéa :

Hej Agnes! Vi är många som följer dig här och tänker på dig❤️ Som du kämpar! Fortsätt så. Hoppas du får sova lite och komma tillbaka med nya krafter imorgon. Massa kramar❤️

Svar: Tack för din kommentar, kram! ❤️
Agnes

#5 - - Anonym:

Hej! Jag har läst din blogg ett tag och är förundrad över hur enormt stark du är, vilken kämpe du är! ❤️❤️❤️ Jag hoppas innerligt att du kommer att ha mindre ont... Sänder mängder av styrka, kärlek och kramar. ❤️💞❤️💞 Sofua

Svar: Tack för din kommentar! Hoppas också att det onda försvinner snart. Kram ❤️
Agnes

#6 - - Janet:

Otroligt ledsamt att du ska behöva ha det så ont och jobbigt! Hoppas hoppas att de lyckas hitta en smärtlindring som fungerar och att du får sova. Tankar och kramar från mig till dig, håller tummarna för en bättre dag i morgon. ❤️

Svar: Det hoppas jag med. Den som är nu är godtagbar i liggande, avslappnad position men fungerar väldigt dåligt annars tyvärr. Tack för kommentaren ❤️
Agnes

#7 - - Anonym:

Tänker på dig, från ännu en bloggläsare. Hoppas du får sova gott inatt. Kram! 🌸

Svar: Tack! Kram ❤️
Agnes

#8 - - Faster Kerstin:

Kram lilla ❤️! 😘

Svar: Kram lilla 👵🏻 (tänkte mig ”kram lilla faster”, inte ”kram lilla gumman” här 😂)
Agnes

#9 - - Anonym:

Du är en sån kämpe. För att inte tala om all glädje och peppar du sprider. Du inspirerar mej till så många saker. Allt från att plantera en massa krukväxter till att rensa i röran hemma och att laga massa god mat.
Du kommer klara det här och finnas kvar länge länge till. Det bara vet jag! Kram! ❤❤❤

Svar: Haha, tack för din kommentar. Kul att man kan ”inspirera” med väldigt vardagliga saker också, haha. Kram❤️
Agnes

#10 - - Anonym:

Vilken tung läsning! Gör ont att läsa om detta och samtidigt är det så oerhört generöst och fint att du delar det med oss okända läsare. Hade tänkt skriva igår att jag gärna läser om din sjukdomshistoria men tycker det är minst lika fint att följa din "vanliga" vardag som du skriver så bra om. Man glömmer ofta att du också faktiskt går igenom den här svåra sjukdomen mitt i allt vardagligt. Så imponerad av gur du hanterar det, dinn inställning osv. Massa kramar, vi är många som hejar på dig ❤

Svar: Tack för din fina kommentar! Blev ju lite konstigt med dessa två inlägg efter varandra nästan, visste ju inte om vad som komma skulle när jag skrev första inlägget. Hoppas jag får tiden att skriva en sammanfattning OCH skriva vidare ett tag till om ”bara vardagen”. Kram ❤️
Agnes

#11 - - Cecilia :

Kramar om ❤ Tänker på dig å familjen, önskar så att jag kunde skicka massa styrka, gör så ont i mig att läsa om all smärta både fysiskt och psykiskt du behöver stå ut med å klara av. Kämpa på ❤

Svar: Tack för din kommentar! Kram ☺️
Agnes

#12 - - Malin:

Fy så otäckt:( Det är så svårt att ta in vad du går igenom. Men jag är glad att du delar med dig, att vi får en chans att förstå. Jag hoppas det lugnar sig och du kan få må bättre ❤❤❤

Svar: Ah, lite chockad själv över rädslan och adrenalinet som pumpar till när man hamnar i denna situation. tack för din kommentar! ❤️
Agnes

#13 - - Jossan:

Agnes, Agnes... du fantastiska människa! Känner att jag verkligen vill skriva något, men vet inte riktigt vad...Det gör så ont att höra om hur jobbigt du har det!
Skickar några cyberkramar med hopp om en bra natt där du slipper smärta och får lite sömn! Tänker på dig! 💕

Svar: Jag vet hur du känner, ibland är det verkligen svårt att veta hur man ska stötta (framförallt när det är i text-form via en blogg liksom. Men det känns jättebra att få en kommentar som din. Tack och kram! ❤️
Agnes

#14 - - Catarina:

Jag följer dig också utan att känna dig. Men jag känner väldigt mycket Med dig!! Må du få sova inatt! ❤️
Kram på dig

Svar: Tack för din kommentar! Har faktiskt fått somna till lite inatt, även om jag haft en tendens att vakna till flera gånger. Men de är så skönt att få ha fått lite sömn i alla fall. Kram !
Agnes

#15 - - Klara:

Har läst i flera år men aldrig kommenterat. Önskar av hela mitt hjärta att jag kommer få läsa mer ’vardagliga’ inlägg igen. Tänker på dig ofta och skickar världens största kram!

Svar: Vad roligt att du läst så länge. Tack för din kommentar, kram ❤️
Agnes

#16 - - Anonym:

Men kära du... önskar verkligen utav hela mitt hjärta att du blir bättre, är så hemskt att läsa vad du går igenom 💝

Svar: Tack, hoppas att om alla kanske önskar så går de i uppfyllelse 😉 Kram
Agnes

#17 - - Syster med samma namn som du:

Hej Agnes!
Jag blir alltid så berörd av dig.
Du är så bra på att skriva och det är modigt och fint av dig att dela med dig av allt du går igenom. Så tack för att du delar med dig ❤️
Sedan hoppas jag verkligen att smärtan avtar och att du snart kan få ta igen lite förlorad sömn.

Kram från en i Malmö

Svar: Hej namn-syster! Tack vilken fin kommentar! Fått sova lite i alla fall - guld värt. Kram ❤️
Agnes

#18 - - Josefin :

Massor med kramar fina du ❤️ Hoppas att smärtan lugnar sig och att du får lite ny energi. Tänker på dig! 🌟

Svar: Ja, lite har det faktuskt gått åt det hållet. Skönt. Tack och kram tillbaka! ❤️
Agnes

#19 - - Mikaela malm:

Gör ont i hjärtat att läsa vilka beslut du har varit tvungen att ta, som 23 åring. Men du är verkligen klok som en bok. Och som jag risigare sagt, imponeras ständigt av dig och när jag tänker på dig så tänker jag - power!

Svar: Tack för din fina kommentar! Den stärker verkligen. Tänkte skriva att de är så komiskt att jag var typ ditt största bloggfan när du bloggade förr i tiden och nu läser du min lilla blogg. och sedan gick jag in och kollade på din blogg och såg att du fortfarande uppdaterar och undrar vart jag fått ifrån att du slutade, haha? Kan jag ju börja följa igen 😅
Agnes

#20 - - rebline.blogg.se:

Tänker på dig Agnes, fina starka du! Önskar jag kunde göra något. Det här är inte rättvist ❤️ Hälsa din familj också. Kram!

Svar: Tack för din kommentar. Kram ❤️
Agnes

#21 - - Marcus:

Ojoj! Vad läskigt... jag förstår verkligen att det måste vara en hemsk situation. Jag blir skakig bara av att läsa det. Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva mer än att jag tänker på dig ofta och hoppas så klart att allt är så bra som möjligt.

Svar: Ja, det var riktigt mardrömsliknande att inse att det var blod i handfatet när jag trott de var slem. Känns typiskt filmigt att de hostar blod i en vit servett och sedan dör timman efter typ. Inte så peppande 😓
Tack för ditt stöd!
Agnes

#22 - - Anonym:

Kära Agnes! Vilken kämpe du är! 💪🏻💕 Det smärtar mig djupt att läsa vad du tvingas gå igenom. Värker i hela mitt hjärta och tårarna bara rinner... Världes styrke kramar till både dig, din mamma och pappa, August och såklart Daniel. Hoppas du slipper ha ont. Mina tankar är hos både dig och din familj. Super duper bauta kramar / Camilla (ebbas mamma) 😘❤️❤️❤️❤️❤️

Svar: Tack så mycket Camilla! Har pratat en del med Ebba senaste veckan och hon har varit fantastiskt fint stöd hon också. Kram på er! ❤️
Agnes

#23 - - Anonym:

Agnes, så ledsamt att läsa. Jag önskar av hela mitt hjärta att du snart är hemma igen och att du orkar kämpa vidare.

Svar: Tack, det hoppas jag med. Det känns så mycket mer meningsfullt att kämpa hemifrån än från sjukhussängen ibland.
Agnes

#24 - - Gertrud Björklund:

Alla Styrkekramar till Dig och Din familj! Tänker ofta på Er.

Svar: Tack så mycket för din kommentar, styrkekramar behövs alltid!
Agnes

#25 - - Mattias :

#26 - - Anonym:

Du är så stark och modig, en riktigt hjälte! Jag hoppas att nästa inlägg handlar om att du mår bättre och har fått komma hem! Kram!

Svar: Tack, det hoppas jag med verkligen! Får kanske avvakta att blogga lite då haha, för jag verkar bli här över helgen minst i alla fall 😅
Agnes

#27 - - Marianne:

Massa styrkekramar till dig Agnes! ❤ du är en kämpe! ❤

Svar: Tack och kram! ❤️
Agnes

#28 - - Anonym:

Har läst din blogg länge. Blir alltid glad när du uppdaterar. Du skriver så bra och inspirerande. Önskar så att du mår så bra som möjligt ❤️

Svar: Tack vad snäll du är! Kram ❤️
Agnes

#29 - - Anonym:

Kramar och tankar från Stockholm och en läsare! ❤️

Svar: Tack! Kul att jag når ända till huvudstaden! 😯 Kram!
Agnes

#30 - - Anonym:

All, all, all styrka och kärlek till dig Agnes! Vi är så många som tänker och hejar på dig, alltid! Hoppas verkligen att smärtan avtar och att du mår bättre snart ❤❤❤

Svar: Tack, hoppas jag med. Kram ❤️❤️
Agnes

#31 - - Sofia:

Styrkekramar till dig Agnes! <3

Svar: Tack! ❤️
Agnes

#32 - - Tilda Frisell :

Det gör verkligen ont i hjärtat att läsa om ditt tillstånd och det tåras i ögonen.. Svårt att veta vad man ska säga mer än att fortsätt kämpa!! 💕

Svar: Vad kul att se dig kommentera! (för jag antar att det är samma Tilda som gick i min klass!). Tack för din kommentar, kram! ❤️
Agnes