Vinprovning i Göteborg (+pastasalladrecept!)

(null)
(null)
(null)
(null)
(null)
Det blev en riktig heldag i Göteborg igår. Jag och Linnea åkte ner med 11-tåget, tog en äckligt söt takeaway-tomtelatte på stationen och kikade i lite affärer innan vi letade upp vinprovningen. Provningen var faktiskt en vin och chokladprovning och hölls av PROVA i Göteborg. Vi fick sitta vid långbord och lära oss om vinerna och hur man skulle testa, samt hur de fungerade ihop med olika chokladsmaker. Intressant och kul att testa men tyckte de flesta vinerna var för söta (brukar ju gilla åtminstone vitt vin men detta var något sliskigt dessertvin som smakade saffran - huh!) och chokladen var lite tillintetsägande om jag ska vara ärlig. Men smaken är ju som baken, kul upplevelse i alla fall! 

Efter provningen mötte vi upp Alva och gick till Da Matteo och åt för att sedan även ta en kaffe på Johan & Nyström. Åkte hem med 19-tåget och var då så trött att jag köpte med thaimat hem till mig och Daniel eftersom ingen av oss orkade laga mat efter långa dagar. 

Idag har jag inga större planer. Jag har börjat rensa ur garderoben lite, pappa kommer snart och fikar (jag tänkte bjuda honom på banankaka som jag bakade häromdagen). Appropå recept, så efterfrågades receptet på pastasalladen som mamma gjorde häromdagen så here we go:

Blanda ihop 500g pasta, 2 dl crème fraiche, 1 dl gräddfil, 1 färdiggrillad kyckling (i småbitar obviously), 6 strimlade salladslökar, 1 skivad rödlök, 1 hackad gul och 1 hackad röd paprika, 500 g fetaost, 2 dl ruccola, 0.5-0.75 dl pesto, salt och peppar så har du en gigantisk pastasallad som räcker till hela släkten eller för typ en veckas matlådor. Den är amazing.
#1 - - Brett:

Lyxlirare! Själv föredrar jag nog Toblerone,vit Toblerone,med Absolut Vodka.Man blir alltid nöjd på den kombon.

Svar: Toblerone är gott! 👍🏽
Agnes

#2 - - Anonym:

Tack Agnes! Blir middag ikväll 😀

Svar: Kul! Supergott är de!
Agnes

#3 - - Anonym:

Vad tyckte du/ni om detta??

Svar: Som jag skrev, så var det en rolig upplevelse även om just dessa vinerna och just denna chokladen inte föll just mig i smaken. Men älskar när man får nördkunskap som man sedan kan showa off med 😏 så rekommenderar absolut som en kul aktivitet!
Agnes