Sticklingar och ramlingar

(null)
(null)
Har planerat lite sticklingar nu på förmiddagen. Den vänstra i den bruna krukan är en stickling från en pilspetsranka som jag fick skickad till mig i ett litet brev på posten från en jättegullig tjej ur Ung Cancer-gruppen. 

De andra två är sticklingar från växter jag redan har hemma, som i sin tur har växt till sig från sticklingar som mamma planerat. Kolla bara här under hur fina de kan bli!
(null)
Här är den gröna lilla växtens föräldrar. Den stora gröna på toppen av hyllan har mamma fött upp och sedan kommit över med. Min favorit i hela lägenheten! Den lilla i hyllan är min, något utdöende, version av samma växt som blev utkonkurerad av den stora växten och blev nedflyttad några våningar där den sakta självdör utan ljus. Jag skapar mitt egna naturliga urval och klassamhälle här i lägenheten, hehe. Hoppas att min lilla stickling på översta bilden tar efter den översta av obvious reasons.

(null)
Här är min nästa favoritväxt. Har ingen aning om vad det är för något, men precis som den tidigare har jag fött upp denna ur en stickling från mamma. Den liknar inga andra växter jag sett, den liksom växer både neråt och uppåt och olikt andra växter som har mjuka linjer så växer denna snarare med kantiga linjer, eller hur man ska förklara det. Den växer dessutom så det knakar när man tar hand om den, och dör inte om man försummar den. Förmodligen någon typ av ogräs men jag älskar den. Hur fin är inte färgen?

Det var egentligen inte tänkt att bli så mycket växtsnack. Tanken var att berätta om att jag ramlade ner från stolen när jag sträckte mig till översta hyllan för att få ner grillpinnar till blomman. Satte ner vänsterbenet lite för snabbt och ramlade ihop på golvet och slog i armen i bordet. Gjorde skitont, känslig som jag är. Vänsterbenet har ju alltid varit det benet jag kunnat lita på ska bära mig när högerbenet har krånglat mycket så jag blev väldigt chockad och var faktiskt lite skakig efteråt. Det märks att jag inte tränar och bara blir klenare i kroppen, mitt huvud har bara inte riktigt förstått det än. 

Men egentligen var ju blomsnack trevligare att prata om, haha.

EDIT: Den rosa heter tydligen zebrablad!
EDIT 2: En tjej på instagram trodde att både den gröna och rosa växten är någon typ av "vandrande jude"/"skvallerreva" vilket verkade vara rimligt om jag googlade. Häftigt om de två olika växterna i princip är samma växt - de som är så otroligt olika till utseendet!
#1 - - Kort:

Jag och dottern, mest dottern ;) Tar skott från mig, hennes växter får gärna bo några år hos mig ;) När de står granna, gröna och fina hos mig så får de flytta in till henne. Det får de så gärna göra, då jag inte haft så stort intresse i växter den senaste tiden. kram

Svar: haha det är perfekt! så gör mamma med. sen är det upp till mig att få de att överleva 😅
Agnes