Slutet av livet och döden - tankar

(null)
(null)
(null)
(null)
Har fått ett rejält feber-anfall efter att jag jobbade i torsdags. Hela fredagen låg jag däckad i sängen. Tempen visade på 38.7 som högst - men då hade jag tagit alvedon för några timmar sedan som fortfarande verkade. Svettades och hade frossa om vartannat. Men känns eventuellt litd bättre nu på morgonen. *Håller tummarna*.

Jag har tänkt mycket på slutet av livet och på döden det senaste, oundvikligt såklart. Lite punkter jag vill dela med mig av:
- Funderar mycket på det här med arv. Jag har ju ynnesten (får väl ändå kalla det det i detta fallet även om jag såklart känner att jag inte vill vara i denna situationen) att kunna verkligen fundera ut vem och vilka jag vill ska ärva av mig. Jag har väl inget direkt värdefullt jag äger egentligen, men det kan ju vara av sentimentalt värde för någon annan. Vart ska mina ihopsparade pengar gå? Vem ska bli lycklig att få ärva min espressomaskin osv. 
- Begravning. Jag tycker det är tråkigt att jag inte kan få gå på min egen. Är det någon som har haft en "begravning" innan de dött där de kan vara med? Bjuda in alla nära och kära och få vara med och säga hejdå tillbaka. Kan man vända på det? Om inte annat funderar jag mycket på hur jag vill ha en begravning. Vad skulle jag vilja ha för musik osv. Jag vill göra de enkelt för min familj, så de inte ska behöva ta för mycket beslut, samtidigt som jag vill vara med och bestämma (haha förvånande?).
- Döden. Jag hade vart så mycket mer tillfreds med att dö om jag fick en bekräftelse på att jag fortfarande skulle få veta vad som händer i mina nära och käras liv. Typ sitta på ett moln och kika ner på alla. Det som känns absolut jobbigast med att dö är ju att inte få veta vad som händer för de som är kvar i livet. Jag vill sitta och se på, som en tv-serie. När mina vänner får barn, eller gifter sig. När mamma och pappa går i pension och förhoppningsvis trivs med det, när någon får sitt drömjobb, när någon tar examen. Jag vill veta hur det slutar för alla andra. Att dö nu är som att förvägras att kolla på sista säsongen av en favoritserie, det gör mig galen. 
#1 - - Anonym:

Hej, har läst din blogg lite till och från. Du skriver så klokt och vackert om det sköra livet. Du har antagligen fått många tips om hur förbättra din hälsa så gör vad du vill med detta tips. Vet inte om du hört talas om cbd-olja. Den kan lindra både smärta, oro och ångest men kan också påverka cancersjukdomar. Googla på cbd och cancer så finns mycket skrivit. Brukar bli bra när man följer sitt hjärta vare sig det gäller att ha en kärleksfest för nära och kära eller lägga energi på att googla. Kram Maggan

Svar: Hej, tack för de fina orden. Har läst lite om cbd-olja men tyvärr har det ju blivit olagligt i Sverige så de är ju inget jag kan testa.. :(
Agnes

#2 - - Anonym:

Hej har läst din blogg lite till och från. Du skriver så klokt och vackert om det sköra livet. Antar att du har fått många tips för din hälsa så gör som du vill med detta. Vet inte om du har läst något om cbd-olja, den kan lindra både smärta, oro och ångest. Den kan också ha påverkan på cancersjukdomar. Finns mycket att läsa om du googlar på cbd och cancer. Att följa sitt hjärta brukar bli bra vare sig det gäller ha en kärleksfest för nära och kära eller ha energi till att googla. Kram/Maggan

#3 - - z:

Jag tänker rätt ofta på dig Agnes, det gör ont i mig att se någon så ung, som ska egentligen ha hela livet framför sig ha hamnat i denna sits. Jag jobbar själv inom vården och träffar många sjuka (är läkarstuderande och undersköterska) men det finns ingen som har berört mig på samma sätt som du. Jag ber för dig, hoppet är det sista som lämnar en. Fö. skulle jag rekommendera att du kontakter en jurist angående arv och sådant som du tänker på så du slipper tänka så mycket på det själv.

Många kramar


Svar: Tack för dina fina ord! Får väl göra det. Svårt att veta när det är rätt tidpunkt bara 🙈
Agnes

#4 - - Anna-Karin Larsson:

Har följt dig,o läst alla dina inlägg så länge.Jag har gjort några av dina goda recept.Tänker på dig mycket.Vill bara ge dig en varm o go kram.❤️

Svar: Vad kul att du tyckte om recepten! Kram
Agnes

#5 - - Marcus:

Inte för att jag accepterar att du ska dö snart, men men... En grej jag tänkt på är ju att man kan göra om man vet att man ska dö snart är att göra någon slags önskelista för dom som lever vidare. Typ om man gillar djur så kan man skriva att man önskar att andra är snäll mot djur. Stort och smått. Jag vet inte hur listan skulle se ut för min del. Den tål att tänkas på. Men jag skulle kunna tänka mig att jag vill att dom som lever vidare satsar på utforskning av rymden. Det tycker jag är spännande och det tror jag är framtiden. Sedan tycker jag det är äckligt när folk slickar på fingrarna för att bläddra i papper. Det vill jag att folk ska sluta med. Men du hör. Stort och smått. Förbjuda snus? Agnes tycker... Legalisera cannabis? Agnes tycker... Gå med i NATO? Agnes tycker? Det finns en hel radda med stora och små saker som du kan tycka till om och som vi som lever vidare kan på något sätt förvalta. Alla vi som läst den här bloggen kan ju försöka leva upp till dina önskemål, stora som små, för att göra framtiden lite mer Agnes. På så sätt kan du påverka framtiden - stort som smått.

Svar: Intressant tanke. Och roligt det där med slicka på fingrarna för att ta i papper, tycker också de är rätt äckligt. Eller kanske framförallt att slicka för att stänga ett kuvert, huh!
Agnes

#6 - -

Hej, har läst din blogg till och från. Du skriver vacker, klokt och berörande om det sköra livet. Att följa sitt hjärta brukar bli rätt vare sig det gäller att ha en kärleksfest för nära och kära eller hitta tillit. Jag tror att själen är evig och den kommer att veta allt var den än befinner sig, den har koll på alla serier som går. Jag skulle vila ge dig ett tips om cbd-olja. Antar du fått massor av tips och du gör som du vill med detta, följ ditt hjärta. Cbd-oljan lindrar smärta, oro och ångest. Den kan också ha en påverkan på cancersjukdomar. Finns mycket att läsa om du googlar på cbd och cancer. Kram Maggan

#7 - -

Hej, har läst din blogg till och från. Du skriver vacker, klokt och berörande om det sköra livet. Att följa sitt hjärta brukar bli rätt vare sig det gäller att ha en kärleksfest för nära och kära eller hitta tillit. Jag tror att själen är evig och den kommer att veta allt var den än befinner sig, den har koll på alla serier som går. Jag skulle vila ge dig ett tips om cbd-olja. Antar du fått massor av tips och du gör som du vill med detta, följ ditt hjärta. Cbd-oljan lindrar smärta, oro och ångest. Den kan också ha en påverkan på cancersjukdomar. Finns mycket att läsa om du googlar på cbd och cancer. Kram Maggan

#8 - - Anonym:

Vet du Agnes, det har jag hört om. En tjej som visste att hon skulle förlora kampen ställde till med en rejäl fest där inga ledsamheter skulle förekomma.

Svar: Lät ju jättefint ju!
Agnes

#9 - - Nina:

Hej,
Ramlade in på din blogg här av en slump, men måste bara säga (efter att ha läst några av dina inlägg) att du har så himla kloka tankar! Kram

Svar: Tack vad snäll du är!
Agnes